حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
چکیده ای از کتاب لغت موران
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
شناسه : 2220
17

بسم الله الرحمن الرحیم لغت موران، استاد معظم سید یدالله یزدان پناه لیلا خسروپور، ترم دوم، خلاصه و مقاله در آغاز مباحث گفته شد لغت موران، کلمه ای چند در نحج سلوک است در بحث سلوک ارتباط با عوالم، نفس اماره، ایمان و عمل صالح و حقیقت نفس بحث شد، مراحل نهایی سلوک در فصل […]

ارسال توسط :
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

لغت موران، استاد معظم سید یدالله یزدان پناه

لیلا خسروپور، ترم دوم، خلاصه و مقاله

در آغاز مباحث گفته شد لغت موران، کلمه ای چند در نحج سلوک است در بحث سلوک ارتباط با عوالم، نفس اماره، ایمان و عمل صالح و حقیقت نفس بحث شد، مراحل نهایی سلوک در فصل ۹تا ۱۲ برسی می‌شود.

فنا بعد از لقا در مرحله مرحله پایانی است. اکنون به بحث لقا می‌پردازیم.

بحث فنا اساساً مراحلی که عرفا در باب سلوک گویند در دسته دسته‌بندی کلی در شکل کلام سه مرحله است ۱ریاضت ۲عشق ۳فنا

رياضت قیود را از ما جدا می‌کند، کسی که ریاضت بکشد سریع جذب ملکوت و عالم قدس می‌شود

عشق، آن سو برایش جذاب می‌شود به اوج شیفتگی می‌رسد ما از جنس نور هستیم عالم بالا هم از نور است و خداوند نور الانوار است و نور به نور جذبه دارد

فنا، وصل شدن به حق (رسیدن به حق) وقتی زنجیرها را برداشتی مغناطیس (حضرت حق) جذب می‌کند و می‌برد و وصل می‌شود، وصل شدن به حق فنای فل الله است.

سلوک یعنی از مرحله دنیا حرکت کنیم و به خدا برسیم.

مقاله

عوالم چهارگانه

برخی فلاسفه و حکما و عرفای اسلامی معتقدند که هستی و عالم طبقات و مراتب چهارگانه ای دارد که عبارتند از

ناسوت، ملکوت، جبروت، لاهوت (۱) (۲)

ناسوت

به معنای طبیعت، عالم مادی و عالم ناسوت یعنی عالم ماده و حرکت و زمان و مکان به عبارت دیگر عالم طبیعت و محسوسات یا عالم دنیا، به عبارت دیگر خلقت جهان مادی یعنی تحقق دادن به آنچه در جهان ملکوت ترسیم شده است به صورت جسم یعنی آفرینش موجودات زنده، بدون جان، گیاه، جانور، جن و انسان

به باور برخی از فلاسفه سلام ناسوت نیز از چهار عالم دیگر تشکیل می‌شود

عالم ذر ۲عالم دنیا ۳ برزخ ۴ رستاخیز

عالم لاهوت

لاهوت از الله و به معنای عالم غیب و عالم الهی است (۳)

عالم لاهوت عالم خداوندی است بر همه عوالم وجود مستولی است، خداوندی که بر همه عوالم وجود مستولی است خداوند که در قرآن کریم با نام الله آمده است.بزرگ ترین محور اصلی قرآن کریم و ادیان الهی است (۴)

نام خداوند الله است و بقیه اسامی او صفات اویند (۵)

عالم جبروت

در اینکه آفرینش فرشتگان پیش از هر موجود دیگری بوده تردیدی نیست و آیات بسیاری از قرآن ناظر بر این امر است علت این امر هم روشن است چون ملائک اسباب اجرای اوامر الهی اند و تعدادشان نیز بیشمار است

فرشتگان موجوداتی لطیف و مجرد و فاقد غرایز بلکه عقل صرفند و دقیقاً تحت امر الهی

عقل اول، عقل دوم

فلاسفه اسلامی این عالم را عالم عقل یا جبروت اطلاق می‌کنند (۷)(۸)

چهار فرشته مقرب الهی در اسلام عبارتند از

جبرائیل (فرشته وحی) مسؤل عالم ذر (۹)

میکائیل (فرشته روزی) مسؤل دنیا (۱۰)

عزرائیل (فرشته مرگ) مسؤل عالم برزخ (۱۱)

اسرافیل (فرشته صور) مسؤل رستاخیز (۱۲)

نتیجه

آخرین منزل رسیدن به خداست زمانی که از عشق بگذرم برسم به خدا، فنا زمانی است که شیفتگی بیاید بشود فنا

هرکسی حل رمز کند به گنج می‌رسد تجرد از بدن می‌شود حل رمز بدن را بگذاری کنار و تجرد کنی

وطن اصلی آن طرف است حب به وطن باید پیدا بشه وقتی از اینجا گذشتی باید برسی به عالم عقل (جبرائیل و…)

از اینها که بگذری میرسی به خدا

منابع

۱و۲ درس فلسفه مصباح یزدی صفحات ۱۷۴ تا ۱۷۷

۳ فرهنگنامه معین

۴توحید شهید مطهری

۵ آیه ۸۰ سوره اعراف

۶ تفسیر موضوعی مکارم شیرازی

۷ تفسیر المیزان محمد حسین طباطبایی

۸ سوره قدر آیه ۴

۹ آیه ۱۹۳ سوره شعرا

۱۰ آیه ۹۲ سوره بقره

۱۱ آیه ۱۱ سوره سجده

۱۲ آیه ۴۱ سوره ق

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.