حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
نقش اعتقادات و اندیشه ها در تحصیل کمالات انسانی
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
شناسه : 1562
9

  در مسیر کسب صفات انسانی، چگونگی تلاش‌ها، به چگونگی اندیشه‌ها وابسته است. اختلاف در عقیده‌ها و نگرش‌ها، منجر به اختلاف اعمال انسان‌ها می‌گردد. هر کسی بسته به نوع اندیشه‌اش، نوع خاصّی از رفتار را، دارد؛ همانگونه که امیرالمؤمنین علی‌ بن ابیطالب(علیه ‌السلام) می‌فرماید:                      «الْعُقُولُ‏ أَئِمَّةُ الْأَفْكَارِ وَ الْأَفْكَارُ أَئِمَّةُ الْقُلُوبِ وَ الْقُلُوبُ أَئِمَّةُ […]

ارسال توسط :
پ
پ

  در مسیر کسب صفات انسانی، چگونگی تلاش‌ها، به چگونگی اندیشه‌ها وابسته است. اختلاف در عقیده‌ها و نگرش‌ها، منجر به اختلاف اعمال انسان‌ها می‌گردد. هر کسی بسته به نوع اندیشه‌اش، نوع خاصّی از رفتار را، دارد؛ همانگونه که امیرالمؤمنین علی‌ بن ابیطالب(علیه ‌السلام) می‌فرماید:

                     «الْعُقُولُ‏ أَئِمَّةُ الْأَفْكَارِ وَ الْأَفْكَارُ أَئِمَّةُ الْقُلُوبِ وَ الْقُلُوبُ أَئِمَّةُ الْحَوَاسِّ وَ الْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ الْأَعْضَاء[۱]».

 عقول انسانی، راهبران افکار هستند و افکار آدمی، راهبران قلوب انسان‌ها و قلوب آنها منشأ تحریک حواس و حواس نیز، محرّک اعضای بدن انسانند و او را به عمل وا می‌دارند». به عبارت دیگر، عمل؛ متأثر از حواس، حواس؛ متأثّر از قلب و باطن قلوب؛ متأثر از افکار و در نهایت، افکار؛ متأثر از عقول و اندیشه‌ی  انسان‌هاست. در نتیجه، عقیده‌ها و نگرش‌ها، منشأ تلاش‌ و حرکات انسانی هستند.

برای رسیدن به انسانیت، گذر از سه اصل ذیل، ضروری است:

 الف. شناخت اصل انسانیت؛

  ب. شناختِ مسیرِ دستیابی به انسانیت؛

   ج. حرکت در مسیر انسانیت.

  از سویی دیگر، عقیده، هم تعیین‌کننده‌ مقصد و مسیر انسانیت است و هم محرّک و انگیزه‌ تلاش‌های انسان است و لذا اهمیت زیادی در زندگی انسان دارد.


[۱]. مجلسی، همان، ج۱، ص۹۶٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.