حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
شریعت و شهود
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
شناسه : 1601
12

شریعت، میزان عام شهود مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است. صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند. از همین رو کشف […]

ارسال توسط : نویسنده : یداله یزدان پناه منبع : کانال مدرسه باقرین علیهمالسلام
پ
پ

شریعت، میزان عام شهود

مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است.

صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند.

از همین رو کشف تام محمدی باید معیاری برای سنجش تمام مکاشفه های عرفانی قرار گیرد.

این کشف تام، از نظر عارفان چیزی نیست جز مجموعه حقایقی که در قالب دین مبین اسلام از سوی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ابلاغ گردیده است.

لازمه چنین برداشتی ارائه تفسیری عرفانی از فرایند نزول وحی است.

▪️ در واقع عارفان وحی را پدیده‌ای از سنخ مکاشفه عرفانی و علم حضوری می دانند و معتقدند فرایند نزول وحی به واسطه حضرت جبرئیل علیه السلام به قلب ایشان، فرایندی دربردارنده انتقال گزاره ها به روش حصولی از راه سمع یا بصر نیست.

▪️آنها معتقدند همین نزول جبرئیل و تلقی و از سوی حضرت پیامبر اکرم باید به نحوی کشفی و حضوری تفسیر شود.

مبانی و اصول عرفان نظری

صفحه۸۱

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.