شریعت، میزان عام شهود
مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است.
صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند.
از همین رو کشف تام محمدی باید معیاری برای سنجش تمام مکاشفه های عرفانی قرار گیرد.
این کشف تام، از نظر عارفان چیزی نیست جز مجموعه حقایقی که در قالب دین مبین اسلام از سوی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ابلاغ گردیده است.
لازمه چنین برداشتی ارائه تفسیری عرفانی از فرایند نزول وحی است.
▪️ در واقع عارفان وحی را پدیدهای از سنخ مکاشفه عرفانی و علم حضوری می دانند و معتقدند فرایند نزول وحی به واسطه حضرت جبرئیل علیه السلام به قلب ایشان، فرایندی دربردارنده انتقال گزاره ها به روش حصولی از راه سمع یا بصر نیست.
▪️آنها معتقدند همین نزول جبرئیل و تلقی و از سوی حضرت پیامبر اکرم باید به نحوی کشفی و حضوری تفسیر شود.
مبانی و اصول عرفان نظری
صفحه۸۱
ثبت دیدگاه