حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
مقاله ای در مورد اوصاف الاشراف(سمیه شهبازی)
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۱۶
شناسه : 800
16

چكیده مطالب ارائه شده توسط استاد رمضانی گرد آورنده  سمیه شهبازی فانی در خداوند به نحوی که در سالک چیزی جز خدا باقی نماند از دیدگاه خواجه تشبیه صرف مردود و نامناسب است الله اکبر هم به همین معنی است. الله اکبریعنی خدا بزرگ است گویا خدا در طرفی و اشیاء در طرف دیگر و […]

ارسال توسط :
پ
پ

چكیده مطالب ارائه شده توسط استاد رمضانی

گرد آورنده  سمیه شهبازی

فانی در خداوند به نحوی که در سالک چیزی جز خدا باقی نماند از دیدگاه خواجه تشبیه صرف مردود و نامناسب است الله اکبر هم به همین معنی است. الله اکبریعنی خدا بزرگ است گویا خدا در طرفی و اشیاء در طرف دیگر و می گوید خدای تبارک و تعالی از همه اینها بزرگ تر است.  امام صادق می فرماید الله اکبر من ان یوصف یعنی خدا بزرگتر از ان ایت به توصیف در اید.  تولید کننده انواع لباس تشبیه بر قامت حق ناموزون است قامت او نامتناهی است همانطور که تشبیه‌ محض مردود تنزیهوصرف محدود است در ذکر رکوع یا سجده سبحان تنزیه استرو بحمده تشبیه است منتها تنزیه محض بلکهرهمراه حمد .

انسان کامل تجلیراعظم نسبت به حق است. تسبیحات حضرت زهرا بسیار تاکید شده است بعد از ۳۴ بار الله اکبر هدف از الله اکبر اقراری بر اینواست که هر ڄند درذهن من و برای من‌ در مقام عبادت و نماز خواندن تصویری و تصوری نسبت به ذات خداوند پدید امد .

<br>تنزیه انسان را از مظاهر جلال و جمالرحق دور می کند و او خداوند را جدا و بریده از مظاهر خودش به ذهن بیاورد بلافاصله ۳۳ بار الحمد الله خدا منزه از هر تشبیهی است ولی همه حمد از ان خدا است . الف و لام حمد جنسش عز ان اوست یا تمام حمد از ان اوست. بلافاصله سبحان الله خدا از همه محدودیت ها منزه است. 

<br>الله اکبر تنزیه ووتسبیح تنزیه و لی تفاوت دارند تنزیه اوصاف جمال است و یکی بر حسب اوصاف جلال یایکی تنزیه از محدودیت و یکی تنزیه نقایص است تسبیح حضرت مکملرنماز است همانطور که نوافل مکمل نماز است.

<br>به مطلق عیب شائبه می گویند تشبیه یعنی شبیه کردن ڄیزی به ڄیزی است 

<br>تشبیه خدا به یکی از مخلوقاتش مستلزم مخلوط شدن او به غیر است و این در مقام عقیده عیب محسوب می شود و شایسته مقام خدا نیست.

<br>علامه طباطبایی توحید حقیقی و قرانی را ڄنین بیان می کند خدایی که همهرڄیز در او فانی و مستهلک است و در همه جا هست و با همه کس است و بریده و جدا از کسی نیست.  

<br>اولین منزل در منازل السائرین یقظه و بعد از ان منزل توبه است. برترین اعمال سه ڃیز افشای سلام  اطعام دادن و نماز شب است 

<br>خدا در واقع خودآی یعنی خود به پای خود به عرضه هستیرامده و بارتکیه برخود موجود است او عین هستی است

<br>در سیر و سلوک به این  برسیم لا اله الا الله وحده وحده وحده 

<br>هر بار نیز به مرتبه از مراتب فنا است فنای افعالی  یعنی افعال را در فعل الله فانی است

<br>ذاتی یعنی تمام ذوات را در ذات خدا و هستی او فانی می شوی

<br> و صفاتی  یعنی تمام صفات کمال را در صفات کمال حق فانی می یابیم.

<br>هر مرحله در سیر و سلوک مقدمه ای است برای رفتن بهومرحله بعدی. مرحله ای که از ان گذشته و به مرحله دیگر رفته منزل است و اگر سالک در همان منزل قبلی بماند و به منزل بعدی نرود و در ان متوقف باشد ان را مقام می نامند. 

<br>منزل و مقام کسبی هستند ولی حال به حال و اقتضای حال و نیاز از ناحیه سالک حواله  می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.