حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
تمایز حکمت مشاء از فلسفه یونان
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
شناسه : 1969
13

نوآوری‌های ابن‌سینا نسبت به سنّت فلسفی یونان وجه تمایز بوعلی نسبت به فلسفه‌ی یونان را در سه بخش می‌توان بررسی نمود:۱_نوآوری در روش ۲_نوآوری در محتوا ۳_نوآوری در نظام سازی، اما شرح مطلب: ۱٫نوآوری در روش: بدون شک روش بوعلی، ارسطو و سایر فیلسوفان در اثبات یا ردّ گزاره‌های فلسفی، روش استدلال برهانی است. اما […]

ارسال توسط :
پ
پ

نوآوری‌های ابن‌سینا نسبت به سنّت فلسفی یونان

وجه تمایز بوعلی نسبت به فلسفه‌ی یونان را در سه بخش می‌توان بررسی نمود:۱_نوآوری در روش ۲_نوآوری در محتوا ۳_نوآوری در نظام سازی، اما شرح مطلب:

۱٫نوآوری در روش: بدون شک روش بوعلی، ارسطو و سایر فیلسوفان در اثبات یا ردّ گزاره‌های فلسفی، روش استدلال برهانی است. اما در طرح مباحث هستی شناختی، روش بوعلی با ارسطو متفاوت است. در زمینه، ارسطو از رهیافت تاریخی و رهیافت جدلی بهره می‌برد اما بوعلی روش تحلیل و تقسیم را در پیش گرفت. در روش بوعلی، پس از تعریف مفهومی موضوع مورد پژوهش و تفکیک جنبه‌های آن، به اقسام ممکن تقسیم می‌شود. سپس، لوازم و پیش فرض‌های آن استخراج یافته و بر موضوع، حمل می‌شوند.

بدین سان مسائل علم فلسفه پدید می‌آیند. مسائل بدیهی که بی‌نیاز از اثبات‌اند و مسائل نظری نیز اثبات یا ردّ می‌شوند.

از محاسن روش شیخ الرئیس، روشن شدن دقیق محل نزاع  و جلوگیری از مغالطه و نیز انتزاعی شدن مفاهیم تا حدّ ممکن و تمایز حیثیت‌ها و نسبت صحیح هر حکم به جنبه‌ی مورد نظر موضوع است.

۲٫نوآوری در محتوا: بوعلی موضوعات و مسائل جدیدی به فلسفه‌ی یونان افزود که تعداد آن‌ها به توجه به حجم مباحث اصلی مابعدالطبیعه‌ی ارسطو، بسیار قابل توجه است. به علاوه، هریک از این مباحث، دارای فروعات زیادی بوده و در مباحث دیگر فلسفی نیز اثر گذار است.

موضوعات ابتکاری بوعلی: حدوث و قدم_ وحی و فروعات آن_ معاد_ ثواب و عقاب_ سعادت و شقاوت_ تکمیل مبحث واجب و ممکن فارابی و تفصیل آن.

۳٫نوآوری در نظام سازی: ابن‌سینا، با تحولی که در فلسفه‌ی پیشین ایجاد امود، نظام جامع سینوی را شکل داد. نظامی سازوار و منسجم که از حیث کیفیت و کمیت مسائل، عناوینِ کلّی و فرعی، استدلال‌ها، پاسخ به شبهات و… کاملاً از فلسفه‌ی یونانی، متمایز شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.