حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
تلاقی علوم و فرهنگ مغرب و مشرق در نوافلاطونیان
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
شناسه : 1987
10

از پیامد­های مهم کشورگشایی­های اسکندر مقدونی، تلاقی علوم و فرهنگ مغرب و مشرق بود و چنانچه گذشت، با گسترش دامنه­ فتوحات اسکندر به مشرق و اختلاط فلسفه یونانی با فرهنگ و تفکّرات مشرقی، مکاتب التقاطی شکل گرفت. مهم­ترین این مکاتب که آخرین و برجسته ترین سلسله­ معتبر از حکمت قدیم یا حکمت یونانی شمرده می­شود […]

ارسال توسط :
پ
پ

از پیامد­های مهم کشورگشایی­های اسکندر مقدونی، تلاقی علوم و فرهنگ مغرب و مشرق بود و چنانچه گذشت، با گسترش دامنه­ فتوحات اسکندر به مشرق و اختلاط فلسفه یونانی با فرهنگ و تفکّرات مشرقی، مکاتب التقاطی شکل گرفت. مهم­ترین این مکاتب که آخرین و برجسته ترین سلسله­ معتبر از حکمت قدیم یا حکمت یونانی شمرده می­شود و در حوزه­ علمیِ اسکندریه­ مصر ظهور نمود، مکتب نو افلاطونیان یا افلاطونیان اخیر نامیده می­شود. از افکار و آراء  فلسفی آمونیوس ساکاس، مؤسّس این مکتب، آگاهی چندانی در دست نیست و حکمتی که به نو افلاطونیان نسبت داده می­شود و آمیزه ­ای از تعالیم افلاطون الهی و آراء و افکار معنوی و مذهبی مردم مشرق ­زمین است، مربوط به فلوطین، شاگرد وی است. فلوطین که اصالتاً رومی بود، برای واگیری حکمت به اسکندریه­ مصر مهاجرت نمود و به برکت حضور ساکاس، استاد خویش، از معارف فلسفی و عرفانی بهره ­مند شد و پس از آشنایی با حکمت ایرانی و هندی، حکمت وحدت وجودیِ خویش را ارائه داد.

فلوطین که سال­ها، به تعلیم شفاهی مریدانش اکتفا نموده بود، در نهایت به اصرار دوستان، آموزه­ های فلسفی خود را در پنجاه و چهار رساله به تحریر در آورد و فرفوریوس شاگرد وی، آن­ها را در شش جلد که هریک مشتمل بر نُه رساله است، مرتّب کرد. این رسائل،یعنی رسالات نُه­گانه یا تاسوعات نامیده می­شود.

می­توان گفت با مکتب نوافلاطونیان، پیش از ظهوراسلام، سیر تدریجی تلطیف مباحثِ به شدّت بحثی و استدلالی فلسفه­ی ارسطویی با مباحث فلسفی در حوزه­ مسلمین و پیدایش فلسفه­ اسلامی، فراهم شد؛ به ویژه با توجه به این امر که به دلیل اشتباه تاریخی معروف در انتساب کتاب«اثولوجیا» به ارسطو به جای فلوطین، در واقع، فلسفه­ فلوطینی، به عنوان فلسفه­ ارسطویی، مورد توجه تحسین فیلسوفان اسلامی قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.