حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
جامعه ی بدون عرفان مثل کالبد بدون روح است.
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
شناسه : 142
16
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان دروازه ارتباط بین شهر و ریل باید با ظاهر و طراحی مناسب این دو بخش را مرتبط کند ضمنا حفظ ایمنی،‌آسایش و امنیت مسافر را تضمین کند و ارائه خدمات نوین نظیر حمل و نقل درب تا درب،‌تجاری سازی فضاها از طریق توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال برای ساکنان محدوده ایستگاه داشته باشد.
ارسال توسط : نویسنده : مهدی دادگر منبع : فارس
پ
پ


نمایش نوشته
افزودن عنوانبند

                        بسم الله الرحمن الرحیم

نام و نام خانوادگی  :راضیه  حصیبی گجین

ترم :دوم بلند مدت

موضوع: شرح الرساله الولایه علامه طباطبایی (سبک زندگی توحیدی)

استاد مربوطه: جناب آقای استاد  حلواییان

مقدمه:

علامه طباطبایی در معرفت نفس در رساله الولایه هدف اصلی و محور اصلیش این است که می خواهد شما را ب خودتان ارجاع بدهد،وقتی برگشتید و گفتی ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم ای بی خبر ز لذت شرب مدام ما ،بعد می فهمید تو آینه همه نظام هستی و آینه جمال خدا هستی اول از همه ارتباطات با خودت و بعد ارتباطت با تمام نظام هستی زیبا می شود . می فهمید مباحث عرفانی گمشده ی جامعه ی بشری است.

علامه طباطبایی می فرمایند:جامعه ی بدون عرفان مثل کالبد بدون روح است.

از مرده هیچ برنیاید.

 

 

چکیده:

من و شما باید ب مقام خلیفه الهی دست پیدا کنیم و.با محوریت معرفت نفس.  مقام خلیفه الهی محدود ب انبیا و اولیای الهی نیست. من و شما هم می توانیم دست پیدا کنیم مرحله اولش این است که از ظاهر دین ب باطن دین سفر کنیم.و نظر ب اسرار دین داشته باشیم.

متن اصلی  

 دوش دیدم که در این شهر خراب افتاده /دلم از عشق تو در جام شراب افتاده

بسکه در آیینه خلق خودت جلوه گری/ هر که کو کو بکند او بحجاب افتاده

سوختم زین همه آتش که ب جانم زده ای / گویی امشب ب دلت میل کباب افتاده

من که ام یک گل نشکفته ز باغ ملکوت / که از فشار قفس تن ب گلاب افتاده

تو که هستی چه سوالات  خیال انگیزی /  تو همه هستی،من ماه در آب افتاده

ای عروس دل من در بر آیینه برقص / که از سرت چادر و از چهره نقاب افتاده

آنچنان در همه جا محو تماشای توام / که مرا غیر تو در دیده سراب افتاده

بر سر سفره حلوای لبت وقت سحر / دیدم از چشم لبم شوق سحر افتاده

شیخ را دیده ام امشب بر سر منبر خویش / که ب تکفیر لبم در تب و تاب افتاده

تا سحر غصه او خورده ب مسجد رفتم/ دیدم ای وای قیامت شده خواب افتادم

خواجه اهل راز می فرمایید: خوش بحال کسی که در این راه بی حجاب رود.

زندگی لر سبک غربی مردن است/ شهرت و پوشاک  و پیتزا خوردن است

گر تو را از زندگی کامی بود/ زندگی بر سبک اسلامی بُوًّد

ماه رمضان می خواهد ما و شما را وارد بر عالم انسان وینی بکند و یک سبک زندگی موحدانه را برای من و شما رقم بزند.

سعدی می فرمایید: نادر از عالم توحید کسی برخیزد/ کس سر هر دو جهان در نفسی برخیزد

علامه حسن زاده می فرمایند:

جلوه کند نگار من تازه ب تازه نو ب نو / دل برو از دیار من تازه ب تازه نو ب نو

فروغی بسطامی :

هر که در عشق خریدار سردار نشد/ هرگز از حالت منصور خبردار نشد

در گوش آمد / ب جز از نکته توحید که تکرار نشد

امام خمینی ره روحیه و نگاه توحیدی داشت که توانست انقلابی را ایجاد کند.

مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد.

هدف نماز

علامه حسن زاده آملی می فرمایند:

از نمازت بخور بخور و بهشت نخواهی، بخاطر اینکه نماز خودش بهشت است.

ب جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.

ما در تمام اجزای عالم باید خداوند را ببینیم و باهاشون عشق بازی کنیم.

علامه حسن زاده آملی می فرمایند:

یه روزی از مجنون سوال کردند آقای مجنون شبها را بیشتر دوست داری و یا که روزها را مجنون گفت:

یکی پرسید از مجنون ب شب میلت فزون تر است و یا ب روز

بگفتا گر چه روز است عالم افروز ولیکن با شبم میلم هست خیلی که لیل است و بود هم نام لیلی.

علامه حسن زاده آملی می فرمایند:

همه عالم حسن را هم چون لیلی است/ که لیلی آفرینش در تجلی است

همه رسم نگار نازنین / همه هم نام لیلی آفرینش

نگارستان عالم با جلالش  / حکایت می نماید از جمالش

اگر مجنون حسن را دیده بودی/ ب عقل خویشتن خندیده بودی

سوالی از مجنون

حال سوال پیش می آید که چرا علامه حسن زاده آملی می فرمایند : اگر مجنون حسن را دیده بودی/ ب عقل خویشتن خندیده بودی

 جواب:

الهی قیس بن عامری را لیلی مجنون کرد و حسن آملی را لیلی آفرین

او آفریده دید و من آفریننده را در آفریده .

محور مباحث عرفانی توحید است.

امیرالمومنین علی علیه السلام:توحید حیات جان آدمی است.

مرده بودم زنده شدم گریه بودم خنده شدم/ دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

شب جمعه خودش یک لیله القدر است .آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است.

بهترین مناجات شب جمعه دعای کمیل است که دل از امام امت برده است.

در ابتدای دعای کمیل همش صحبت از اشیا است ودر حقیقت دارد خداوند را در آینه  اشیا نشان می دهند. امیرالمومنین علی علیه السلام یاد می دهد ب نگاه تجلی ب نظام هستی نگاه کن .بلکه نگاه ظل و ذی ظل ب همه عالم داشته باشیم.همه ی عالم سایه نگاه محبوب است.

من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش / که تو خود دانی اگر عاقل و زیرک باشی.

اگر فهمیدی که در محضر حاضری، اگر لذت حضور را چشیدی دیگر اصلا نمی خواهد کسی ب شما بگوید چطور رفتار کنید .بلکه انسان دست و پایش بسته می شود مراقبت برایش حاصل می شود.اگر من در تمام اشیا در منظر همه اشیا خودم را در محضر حضرت حق دیدم جلوه جمال محبوب را درش زیارت کردم. خلاصه کلام حضور مراقبه می آورد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی می فرمایند

میازار موری که دانه کش است/ که جان دارد و جان شیرین خوش است

آیت الله الهی قمشه ای استاد علامه حسن زاده آملی( مدظله ) می فرمایند

هر کس که دلی دارد یک مور نیازارد / که آن مور هم از دلبر دارد اثری بر دل

در ماه رمضان می گویند نظر ب قران بیندازید.

چرا قبل از اینکه قران را ب سر بگیرید می گویند ب قران نگاه بینداز و همین جا حاجتت را بخوان؟

زیرا قران پر از آیه است. آیه یعنی نشانه و کار نشانه نشان دادن است .و خودمان را بفهمان نشان میدهد.

بهترین ترجمه برای آیه آینه است.که کار اصلیش نشان دادن است.وحالا قران کریم همش آینه است.و گفتند شب قدر این آینه را جلوی باز کن تا که خودت را بهتون نشان بدهد. ما شب قدر دنبال خدا رفته بودیم تا گفتیم خدا گفتند ادعونی استجب لکم.

تا گفتیم خدا گفتند: خود+ آ= یعنی ب خودت بیا.

شب لیله القدر باید از خداوند بخواهیم قران ب دلمان نازل شود. اگر قران ب دلمان نازل شود دو اتفاق برایمان می افتد:

ا. خضوع و خشوع .

آدم در مقابل نماز، همسر و فرزند و ….خضوع و خشوع دیگری دارد

استاد عابدینی میفرمایند: یک روز علامه حسن زاده آملی مدظله مهمان داشت از میهمانان پرتقال پذیرایی کرد در آخر یه پرتقال پلاسیده رسید ب خودشان ای این پرتقال پلاسیده است.حیای رنگشان زرد شد و حالشان بد شد بعد میهمانان دیدند علامه دائم ناز پرتقال را می کشند و معذرت خواهی می کنند‌. و این دلجویی ا پرتقال نیست بلکه این پرتقال آینه خداوند است.

۲. زندگی طرب انگیز پیدا می کنیم.

نگاه که عوض شود سبک زندگی عوض می شود.ما آمدیم در این دنیا که فقط با خداوند زندگی کنیم.

یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبی/ دولت صحبت آن مونس جان ما را بس است..

ما در زندگی داریم با خداوند زندگی می کنیم، اما با خدایی که مظاهر متعدد دارد .یک مرتبه او را در مظهر استاد ، همسر و اشیا می بینیم‌

سبک زندگی طرب انگیز یعنی غصه ای نداشته باشیم.

برون ای غم از سینه که لطف یار می آید / تو هم ای دل ز من گم شو که آن دلدار می آید.

انسان موحدانه مثل امام ویا سردار سلیمانی است که نه خوفی و نه ترسی و ..دارد. انسان موحد قطره ای است که ب دریا وصل شده است.

موحد چه بر پای ریزی زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش / امید و آرایش نباشدزکس بر این بنیاد و توحید بس

آقا سید مصطفی می فرمایند امام آرام است حاج اسماعیل دولابی می گویند بگو اقیانوس آرام است.

امام خمینی ره فقط بواسطه خشم الهی بجوش می آید، امام را هیچ کس نمی تواند طوفانی کند.ولی من و شما مثل یک نعلبکی هستیم اگر یک حبه قند را از بالا بنوازند طوفانی میشویم.

غصه در آن دل رود که از هوس او تهی ست/ غم همه آنجا شود نام مه عیار نیست

شیره علامه طباطبایی این بود که سی روز ماه رمضان افطارشون با بوسه ای از ضریح حضرت معصومه سلام الله علیها بود.

تمام قصه انبیا در قران قصه ماست. در قران کریم داریم که جزای هر کس موافق عملش است.

گر نداری طلب کن اگر داری طرب کن

 دوش دیدم که دل و جان من اندر طرب است

بر لب من شکر، شهد، شراب و رطب است

پرسش کردم از آن پیر خراباتی خویش

گفت اینها همه از حال و هوای رجب است.

این الرجبیون ، کسانی هستند که زندگی طرب انگیز دارند. ماه رجب ، ماه طرب است.

مستم از اینکه مرا بهر خودت ساخته ای

با چه شوقی ز پس پرده برون تاخته ای

آفریدی که مرا آینه خویش کنی

هر که در خویشتن خویش تو را دید

بگفت عکس سلفی ز خودت با همه انداخته ای

با همه در همه جا هستی و من در عجبم

غرق در خویشی و با غیر نپرداخته ای

حسن بی حد تو در خلقت آدم چه نکرد

تو خودت این علم عشق را برافراشته ای

جان من در هوست شوق پریدن دارد

چه کند گر نپرد در سحری فاخته ای

می زنم طعنه ب دل با این لب حلوای خود/ قدر این آینه از تو چه نشناخته ای

تا ابد سر خوشم از مصرع اول چه کنم/ مستم از اینکه مرا از بهر خودت ساخته ای

بررسی زندگی عاقلانه و عاشقانه

علامه طباطبایی ره می فرمایند

پرستی ب مستی ست در کیش مهر / برون اند زین جرگه هوشیارها

در سبک زندگی عاقلانه حساب و کتاب و شمارش جا دارد.

حاجی عاقل طواف می شمارد ۷ بار / حاجی دیوانه را من نشمارم طواف

عشق تکامل یافته عقل شکوفا شده است. این اسلام چیزی جز این عشق نیست.

آیت الله قاضی ره می فرمایند : بر شما باد به تلاوت قرآن بصورت زیبا آن هم غم انگیز.

داستان سلطان محمود غزنوی و ایاز غلامش

نقل میکنند سلطان محمود غزنوی غلامی داشت بنام ایاز که این پادشاه و غلام عاشق و معشوق یکدیگر بودند.

در این داستان سلطان محمود غزنوی نماد حضرت حق است،و ایاز نماد یک بنده عاشق دلباخته است.

یک روز با همدیگر رفته بودند شکار آهو ،آهو تیز پا و گریززپابود و فرار می کرد. در چنین موقعیتی ایاز رو کرد به سلطان محمود و گفت من تعجب می کنم چرا این آهو داره فرار می کند ؟اگر خداوند یکم عقل و دل بهش داده بود می فهمید سلطان داره اونو شکار می کند خودش با پای خودش می آمد.سلطان محمود گفت ایاز چه می گویی؟اگر دست من بهش برسد صیدش می کنم.بعد یکدفعه ایاز مست و مدهوش از روی اسب ب زمین افتاد . سلطان سر ایاز را ب دامن گرفت و گفت خدایا این چرا این شکلی شد؟ کمی نوازشش کرد.( مدهوش را نوازش می کنند تا بهوش آید.) خوش بحال اون آهویی که بدست تو صید شود. سلطان گفت اگر صیدش کنم می کشمش، بعد کبابش می کنم . ایاز دوباره ب زمین مدهوش افتاد. ایاز گفت خوش بحال آهویی که برای تو کباب می شود. و خوش ب حال آن آهویی که تو می خویش. و با تو یکی می شود و بوحدت می رسید.

دنیا شکارگاه خداوند است.

حاج اسماعیل دولابی می گویند:خداوند برای جذب بندگانش سه چیز دارد:

۱.تار     ۲.تور    ۳. تیر   که هر کدام یک حقیقتی دارند.

و در جایی دیگر حاجاسماعیل دولابی می فرمایند:منبر و کلاس و درس خوب اون است که موقعی از کلاس بیرون رفتی و یک نفر از شما پرسید کلاس چطور بود و چخبر ؟و آقا چطور بود ؟ شما بگید الان نمی توانم بگم چی گفت و لی اینقدر بگم که پای صحبت بهم خوش گذشت و حالم عوض شد.

من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید/ قاسم برده ب باغی و دلم شاد کنید

رقص تمام عالم از جلوه جمال خداوند

غرب جاهلی وقتی که شراب می خورد ب خورد شورش هم می دهد.می گوید چون شتر دست و پای درازی دارد وقتی که می رقصد قشنگ می رقصد.شراب می داد که شورش هم برقصد.

مولوی می فرمایند:یه کوه همانند یک شتر برقص می آید.ولی کوه از جلوه جمال حق برقص می آید.

می رقصم ، می رقصد، هر ذره در این عالم.

علامه طباطبایی ره می فرمایند: من موقعی شهید مطهری را می بینم برقص می آیم. اوج وجد،طرب و شادمانی را که در دل یک مرد خدایی بوجود می آید می گویند رقص. این رقص بدون تحرک اندام است.

حاج رجبعلی خیاط حافظ را در برزخ دیدند که خیلی خوشحال بودند ، پرسید ند چرا ؟ گفت  بخاطر این غزلی را که برای حضرت اباالفضل العباس علیه السلام خواندم .

شاخ شمشاد قران خسرو شیرین دهنان/ که ب مژگان شکند قلب همه صف شکنان

مست بگذشت و نظر بر من درویش بنداخت/ گفت ای چشم و چراغ همه شیرین دهنان

امام خامنه ای می فرمایند غزلیات شمس حال و هوای عجیبی دارد و هر کس نمی تواند این حال و هوا را درک کند.

در حرم تا بستر مسجد گوهرشادم / من در آغوش رضا از دو جهان آزارم

زائر کوه توام چه دهم شرح فراق / که ب دور از تو ب تهران خراب افتاده ام

انواع اذکار ویا راهکار های ملکوتی

ذکر توحید افعالی : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

ذکر توحید صفاتی : لا اله الا الله

ذکر توحید ذاتی (ذکر اصلی آیت الله قاضی ره ) : یا هو یا من لا هو الا هو

امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند : محبت الله نار : محبت خداوند آتش است. بهیچ چیز عبور نمی کند مگر اینکه او را  می سوزاند.

دعای صباح امیر المومنین علی علیه السلام آثار عجیبی در روح انسان دارد و باید مداومت داشت. غرقاب ما ب دعای سمات اهمیت می داده اند.

در زندگی جز حق نبینید تا هیچ وقت بد نبینید. برای این کار روزی ۱۰ دقیقه با امام بر حق همنشین شوید .زیارت آل یاسین بخوانید.

 

نصیحتی از آیت الله بها الدینی

ب ایشان عرض کردند آقا ما را نصیحتی بفرمایید، گفتنند:

سعی کن برسی(پخته شوی) تا نرسی (پخته نشوی) ،نمی رسی.

اعتبار و قیمت انسان به لباس و عمامه خرقه نیست . اعتبارش بسوز دلی است که دارد.

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند / نیاز نیمه شبی دفع ضد بلا بکند

هر که در عشق خداوند جگر سوخته است پسرش خوب بداند که پدر سوخته است.

راهکار برای انجام کارها

قران کریم می فرماید:هر کاری راهی دارد‌. و از راهش وارد شوید‌.

امام رضا علیه السلام می فرمایند:کسی که کار را از راهش برود جلو پایش نمی لغزد. و اگر بفرض لغزش پیرا کرد ، خداوند راه خلاصی برایش می گذارد.

حضرت موسی علیه السلام دید یک فردی در بیابان ۷ روز در حال دعا ست از خداوند خواست خداوندا چرا دعای این را اجابت نمی کنی ؟ خداوند کفت باید از راهش بخواهد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: امر شد ب ابلیس که ب حضرت آدم سجده کند ، گفت گفت خداوندا اگر مرا از این کار عفو کنی تو را بگونه ای عبادت میکنم که تا بحال کسی عبادات نکرده باشد . خداوند فرمود نه کاری را و راهی را  که من میگم انجام بده.

بعد از رحلت حضرت آدم شیطان میگه من می خوام توبه کنم خداوند ب شیطان میگه حالا برو سر قبرش سجده کن ،شیطان میگه من بر خودش سجده نکردم حالا برم بر قبرش سجده کنم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بندگان خداوند شما همانند مریض هستید و خداوند طبیب است و صلاح مریض در اونی است که طبیب تشخیص بدهد.پس خداوند می داندباید چیکار کنیم. و دستور داده که مریض ها باید داروی بیماری شان را از قران طلب کنند.

موانع تا نگرداتی ز خود دور / برون خانه دل نیابت نور

سیر وسلوک

منطق تعطیل عطار نیشابوری و کتاب رضائی تهرانی دو مرجع عالی برای شرح موانع سیر و سلوک هستند.

اگر من و شما حقیقتا  تشنه سیر و سلوک بشویم و بخواهیم صادقانه در این راه قدم برداریم انبیا و اولیای الهی از من و شما مشتاقتر بر هدایتمان هستند و دستمان را خواهند گرفت.

مرد حق کم نیست تو خود گم شدی / بی خودی راهی شهر قم شدی

گر دلت از نور حق زیبا شود / شمس تبریزی ز در پیرا شود

بروید سر مزار شهدا دست توسل بزنید ( مردان حقند)بخواهید سر راهتان بگذارند.

استاد،پیدا کردنی نیست بلکه پیدا شدنی است.همسر هم همین گونه است بلکه رزقی ارنست از جانب خداوند.

اگر فهمیدید که نفس مرد خدا را کم دارید تمام هم و غمشان را می گذارید تا ب مردخدا دست یابید.چه در خواب و چه در بیداری. کی ناله زد و بهش ندادند؟ کی تشنه شد و سر راهش نگذاشتند؟

بیتی از آیت الله بهجت ره:

از خدا تا ب خدا راه بجز تقوی نیست/ هر که این راه رود بهجت درُ دانه شود.

چشم و دل هر دو باید در یک راستا باشند. و بهم مرتبط هستند.چشم دل باید باز شود تا چشم سر دریافت های قشنگتری از اطرافیانش داشته باشد.

بزرگترین کاری که سالک باید در سلوک امام دهد کشف حجاب از دل بکند.

راهکار سریع برای کشف حجاب دل

امام صادقعلیه السلام می فرمایند: سجده ب تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را از جلوی دیدگان انسان بر خواهد داشت.

حافظ تعبیر می کند؛ ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند هر آنکهخدما جان جهان نما بکند.

آیت الله قاضی ره می فرمایند: حالات مکاشفه برای انسان سالکدر دو حالت اتفاق می افتد

در هنگام تلاوت قرآن کریم    ۲٫ در هنگام روضه جام جهان نما که ضمیر انسان کامل است و در ضمیر انسان کامل همه عالم هویداست. در اینجا منظور امام حسین علیه السلام است.

دهند ولی بک مسئولیتی برای سالک الی الله دارد.یکی از رسالت های مهمی که روی دوش امام حسین علیه السلام گذاشته اند کشف حجاب است.

همان گونه که امام حسین علیه السلام در شب عاشورا مشتاق بودند که اصحاب پا فشاری کنند برای ماندن و استقامت نشان بدهند تا امام حقایق را نشانشان بدهد.حضرت مشتاق است برای تک تک ما انجام دهد.هر شب می تواند شب کربلا باشد .کربلا همین جاست و شما باید با حسین فطرتتونکربلایی بشوید.

شما هر روز باید در جهاد با نفستون که جهاد اکبر است کربلا را درک کنید.

اگر امام حسین علیه السلام نهایتش شامل حال ما شود پرده ها را از دل و دیده ما کنار می زند‌

مردان خدا پرده پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا ندیدند

همه طلب از باطن پیران سحر خیز زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند.

خواص تربت امام حسین علیه السلام

انشالله که همگی در روز قیامت خاک بر سر محشور شویم. حافظ می فرمایند:

حسین جان: خاک کوی تو ب صحرای قیامت فردا همه بر فرق سر از بحر مباهات بریم.

گذرنامه عالم ملکوت تربت امام حسین علیه السلام است. مقصود فقط سجده بر تربت امام نیست بلکه در لحظه لحظه زندگی تون  تربت امام حسین همراهتان باشد.

تربت امام حسین علیه السلام زود سیاه می شود.بخاطر اینکه همان گونه که سنگ حجر الاسود یک سنگ ملکوتی است و در اثر گناه انسان های گناه کار سیاه شده است . تربت امام حسین علیه السلام همین اثر رادارد.

چرک ملکوتی نیاز ب حرارت دارد تا پاک شود.تربت امام حسین با حرارت آتش پاک می شود . و دلها با اشک بر امام حسین پاک می شود و چشم ها نور می گیرند‌.

 

 

 

 

 

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          پایان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.