حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
مقاله ای در خصوص اوصاف الاشراف و بزرگان(روغن گرها)
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۰۱
شناسه : 786
17

بسمه تعالی روغن گرها استاد معظم حسن رمضانی مقدمه انسان دارای دو بعد است بعد انفعال و بعد فعل بعد انفعال: همان بعد تاثیر پذیری انسان که در ابتدا از عقول و مفارقات و بعد از دیگر حقایق عالم صورت میگیرد.به طوری که انسان در ارتباط با حقایق عالم هستی منفعل شده و از ان […]

ارسال توسط :
پ
پ

بسمه تعالی

روغن گرها

استاد معظم حسن رمضانی

مقدمه

انسان دارای دو بعد است بعد انفعال و بعد فعل

بعد انفعال: همان بعد تاثیر پذیری انسان که در ابتدا از عقول و مفارقات و بعد از دیگر حقایق عالم صورت میگیرد.به طوری که انسان در ارتباط با حقایق عالم هستی منفعل شده و از ان اثر میپذیرد.

بعد فعل:اشنایی با باید ها و نباید هاست و انهارا در عالم واقع و خارج و هم چنین در شخص خود ایجاد میکند.

>انسان کامل هم در بعد اشنایی با بود ها و نبود ها در اوج است و هم در بعد عمل به بایدها و نباید ها در بالاترین مرتبه است.

<br>عرفان عملی با حکمت عملی چه نسبتی دارد؟

<br>عرفان،فرایند سیر و سلوک تصفیه تهذیب ذوق و رسیدن به لقاءالله است اما حکمت عملی اشنایی با بایدها و نبایدهای زندگی و التزام به ان است.

<br>غایت و هدف اخلاق عملی رسیدن به اعتدال و نجات از افراط و تفریط است.

<br>در عرفان عملی، هدف لقاءالله فنا فی الله و بقاءِ بالله است.یعنی با سیر سلوک تمام حجاب ها و موانعی را که میان او و حق فاصله انداختهاز میان بردارد و خود را از تعلقاتی که دست و پای اورا بسته است رها کند.

<br>عرفان عملی در مقایسه با اخلاق عملی در رتبه ی بالاتری قرار دارد در واقع اخلاق زیر مجموعه ی عرفان عملی است.

<br>جناب خواجه نصیرالدین طوسی از جمله شخصیت هایی است که دارای دو بعد عرفان عملی اخلاق عملی می باشد.

<br>

<br>

<br>

<br>سپاس بی قیاس بار خدای را که به سبب انکه هیچ عقل را قوت اطلاع بر حقیقت او نیست…..

<br>

<br>در واقع خواجه می خواهد بفرماید این حقیقت است که مقصد و مقصود ماست.یعنی فنای در خداوند به نحوی که در وجود سالک چیزی جز خدا باقی نماند.

<br>امام صادق (ع)  در توصیف معنای الله اکبر فرمودند خدا از همه چیز بزرگتر است تحدید و محدود کردن حق است معنای صحیح الله اکبر من ان یوصف است یعنی خدا بزرگتر از ان است که به وصف در اید.مانند ایه ی لیس کمثله شیء.

<br>همان طور که تشبیه محض خداوند مردود است تنزیه صرف نیست محکوم استو نمیتوان خداوند را به طور کلی تنزیه کرد و از هر جهت اورا منزه دانست به خمین جهت ذکر رکوع و سجود امده سبحان تنزیه است وبحمد تشبیه و باء هم در اینجا به معنای مع است یعنی تسبیح من همراه با تحمید است. تسبیح صرف درست نیست همانطور که حمد صرف درست نیست. سبحان ربی الاعلی و بحمده ،سبحان یعنی  تنزیه، منتها نه تنزیه محض بلکه تنزیه همراه با حمد،حمد هم که گفته می شود باز نه اینکه اودور از تنزیه باشد.

<br>

<br>در اثار و روایات رسیده تسبیحات حضرت زهرا بعد از هر نمازی سفارش اکید شده است. اگر انسان در نماز حضور قلب خود را حفظ کند نمازش با کیفیت و حقیقی است ولی با توجه به محدودیت معرفت او در ذهن او تصویر ی از خداوند شکل می گیرد. در حالی که این تصور هرچه باشد به اقتضای اللا اکبر من ان یوصف بلافاصله بعد از نماز ۳۴ بار اللا اکبر بگو یعنی خداوند بزرگتر از ان چیزی است که به ذهن من امده.این تنزیه است و البته دارای افت هم هست و باعث می شود انسان را از مظاهر جلال و جمال خداوند دور کند و او خدارا بریده و جدا از مظاهر خودش به ذهن بیاورد و برای برطرف کردن این افت بلافاصله بعد از الله اکبر ۳۳مرتبه الحمدلله بگو یعنی درست است خداوند منزه از هر تشبیهی اما در عین حال همه ی حمد از اوست. الف و لام در الحمد یا جنس است و یا استغراق یعنی حمد جنسش از ان اوست یا تمام حمد از ان اوست.و بعد ۳۳ مرتبه سبحان الله میگوییم یعنی خداوند از همه این محدودیت ها منزه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.