حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابعاد اجتماعی ایمان (۴)
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
شناسه : 2014
10

ه علت تاثیر گذاری افراد منافق در جامعه اسلامی، قرآن کریم در سوره‌ منافقون، ویژگی‌های این افراد را بیان نموده است. ▪️در یکی از این آیات آمده که این افراد ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند. علامه طبابایی(ره) دو احتمال در معنای این آیه بیان کرده‌اند: ۱️⃣ احتمال اول اینکه اگر گفتند ایمان آوردیم، به ظاهر […]

ارسال توسط : نویسنده : استاد یزدان پناه
پ
پ

ه علت تاثیر گذاری افراد منافق در جامعه اسلامی، قرآن کریم در سوره‌ منافقون، ویژگی‌های این افراد را بیان نموده است.

▪️در یکی از این آیات آمده که این افراد ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند.

علامه طبابایی(ره) دو احتمال در معنای این آیه بیان کرده‌اند:

۱️⃣ احتمال اول اینکه اگر گفتند ایمان آوردیم، به ظاهر ایمان آوردند. همان گونه که در ماجرای غدیر خم، برخی از افرادی که به امیر المومنین تبریک گفتند، ظاهرسازی کردند و پس از مدتی با حضرت، وارد جنگ شدند.

۲️⃣ احتمال دوم اینکه این‌ها ابتدا ایمان آوردند اما بعد کفر ورزیدند؛

?️ بنابراین ظهور نفاق، مراحلی دارد؛ گاه فرد، مومن است اما به خاطر استهزاء دین یا مومنان، رد احکام و گاه فسق و فجور، به تدریج شیطان بر او غلبه می‌کند و هرچه در گناه جلو برود، از ایمان بیشتر فاصله می‌گیرد.

مانند زبیر که در دوران پس از رحلت پیامبر، از معدود مدافعان امیرالمومنین(ع) بود اما پس از مدتی در برابر حضرت ایستاد.

?️ در جامعه اسلامی غالبا منافقین هستند که در برابر سیاست‌های اسلام، مانع تراشی می‌کنند لذا افراد جامعه باید هوشیار باشند و بر عملکرد مسئولین نظارت کنند که آیا در مسیر دین حرکت می‌کنند یا خیر. شخص منافق در هر مقام و منصبی که باشد باید با او مقابله کرد؛ چون منافقین اگر فرصت پیدا کنند حتی به اصل حاکمیت دینی و رهبر جامعه دینی نیز ضربه می‌زنند، همان گونه ‌که در صدر اسلام، بارها قصد جان پیامبر(ص) را کردند اما به لطف الهی ناکام ماندند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.