حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابعاد اجتماعی ایمان (۳)
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
شناسه : 2009
13

بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگی‌های یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح می‌شود، با ایمان حاصل می‌شود. یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس […]

ارسال توسط : نویسنده : استاد یزدان پناه
پ
پ

بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگی‌های یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح می‌شود، با ایمان حاصل می‌شود.

یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس برای خدا سوق می‌دهد.

خداوند در آیه‌ای، به مومنین دستور می‌دهد که با اولیاء شیطان بجنگید.

درجای دیگری خداوند، برقراری مساجد و معابد را منوط به جهاد مومنان دانسته و جنگ برای خدا را نصرت خدا می‌داند.

اینکه در جامعه امروز می‌بینیم عده‌ای می‌کوشند ایمان مردم را سست کنند، به این دلیل است که می‌خواهند در برابر ظالمان و مستکبران، مقاومتی صورت نگیرد و کسی برای دفاع از دین خدا اقدامی نکند.

همانگونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، افرادی سرپرست جامعه اسلامی شدند که منطق جهاد و مقاومت را در جامعه کمرنگ کردند تا اینکه با قیام اباعبدالله(ع) دوباره فرهنگ جهاد و شهادت و صبر و مقاومت اجتماعی، توسط آن حضرت احیا شد.

▫️ حضرت در وصیت نامه خود، هدف از قیامشان را اصلاح اجتماعی عنوان کردند و بر پایه ایمان ناب و قوی خود و یارانشان توانستند این حرکت اجتماعی را به احسن وجه، رقم بزنند و پس از شهادت حضرت، متاثر از قیام ایشان، قیام‌های پی‌درپی ازجمله قیام توابین، قیام مختار، قیام شهید فخ و…به وقوع پیوست تا اینکه پس ازحدود صد سال، حکومت بنی‌امیه در هم پیچیده شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.