حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابتکارات فلسفی شیخ اشراق
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
شناسه : 1972
12

شیخ اشراق، برای نخستین بار، بهره از روش اشراقی را در سنت فلسفی اسلامی مطرح نمود. به علاوه، می‌توان وی را در تأکید بر ضرورت استفاده از شهود قلبی در کنار روش بحثی و برهانی در فلسفه، در فلسفه‌ی اسلامی، پیشگام  دانست؛ هرچند نتوانست نحوه‌ی پیوند عقل و شهود در فلسفه را به خوبی تبیین […]

ارسال توسط :
پ
پ

شیخ اشراق، برای نخستین بار، بهره از روش اشراقی را در سنت فلسفی اسلامی مطرح نمود. به علاوه، می‌توان وی را در تأکید بر ضرورت استفاده از شهود قلبی در کنار روش بحثی و برهانی در فلسفه، در فلسفه‌ی اسلامی، پیشگام  دانست؛ هرچند نتوانست نحوه‌ی پیوند عقل و شهود در فلسفه را به خوبی تبیین و مستدل نماید.

مکتب فلسفی سهروردی از حیث محتوا نیز، حاوی مباحث نوین و ابتکاری بسیاری است. از آن جمله: نقطه‌ی آغاز قراردادن «نور» در فلسفه، سامان دهی نظام هستی شناسی بر اساس نور و ظلمت، مبحث تشکیک در انوار، طرح عالم مثال و اشباح مجرّده در مراتب هستی و….

_تداوم نیافتن رسمی حکمت اشراق پس از سهروردی

برخلاف حکمت مشائی و صدرائی، حکمت اشراق پس از سهروردی، مؤسّس آن، به طور رسمی ادامه نیافت و حکمای اشراقی صِرف پس از وی بسیار نادر بودند. از جمله دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱٫نداشتن شاگردان برجسته

۲٫ تحوّل شدید در اصطلاحات و زبان فلسفی

۳٫ دشواری و صعوبت روش اشراقی

۴٫ استحکام مبانی مشائی و وارد نبودن بسیاری از نقد‌های شیخ اشراق بر آن ۵٫ احیاء مکتب مشاء توسط خواجه نصیرالدین طوسی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.