حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
شناسه : 1580
10

شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها شامل حال چه کسانی می شود؟ عبارت «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فإنّ لک عند الله شأن من شأن» یکی از عبارت هایی است که در زیارتنامه حضرت معصومه آمده و بسیار محل تامل است.به ویژه آنکه امام صادق عليه السلام در بیان مقام شفاعت حضرت معصومه سلام […]

ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
پ
پ

شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها شامل حال چه کسانی می شود؟

عبارت «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فإنّ لک عند الله شأن من شأن» یکی از عبارت هایی است که در زیارتنامه حضرت معصومه آمده و بسیار محل تامل است.به ویژه آنکه امام صادق عليه السلام در بیان مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها فرمود:«تُقْبَضُ فيها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدى‏ اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسى‏، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شيعَتى‏ الْجَنَّةَبِأَجْمَعِهِمْ‏؛ در شهر قم زنى از فرزندان من رحلت مى‏كند كه نام او فاطمه دختر موسى بن جعفر عليهما السلام است، و تمام شيعيان من (كه شايسته شفاعت‏ باشند) با شفاعت اين‏ خانم وارد بهشت مى‏شوند».

گفتنی است تمام انبياء و مرسلين، بلكه برخى از مؤمنان صالح العمل نيز، داراى مقام‏ شفاعت‏ هستندلذا ما معتقديم در قيامت پيامبران و امامان معصوم‏ و اولياء اللَّه بعضى از گنهكاران را به اذن خدا شفاعت‏ مى‏كنند و مشمول عفو الهى می گردند.‏

ولى آيا شفاعت به اين معناست كه من هر گناهى را مى‏خواهم مرتكب شوم، و هر وظيفه واجبى را بخواهم ترك گويم و بعد دست تمنّا به سوى آن حضرت دراز كرده و او را شفيع خود در درگاه خداوند قرار دهم؟

به يقين چنين نيست، شفاعت معصومين و اولياى الهى عليهم السلام چراغ سبز براى انجام گناه نيست، بلكه به عكس يك عامل بازدارنده در برابر گناه است، زيرا من به هنگام تقاضاى شفاعت مى‏گويم اگر لغزشى از ما سر زد بايد مراقب باشیم آلوده گناه ديگر نشویم تا رابطه ما با اولياى الهى قطع نگردد و روى اين را داشته باشیم كه از آن حضرات به ویژه حضرت معصومه علیها السلام بخواهیم شفيع منا بر در درگاه خداوند غفور و رحيم باشند.

بدین ترتیب مسأله شفاعت، بى حساب و كتاب نيست، تنها در مورد كسانى است كه شايستگى آن را داشته باشند، يعنى آلودگى آنها در حدّى نباشد كه رابطه خود را با شفيعان بكلّى قطع كرده باشند، بنابراين مسأله شفاعت به گنهكاران هشدار مى‏دهد، تمام پل ها را پشت سر خود خراب نكنند و راهى براى بازگشت براى خود بگذارند و لياقت شفاعت را از دست ندهند.

زیارت با معرفت حضرت معصومه سلام الله علیها

در فرازی دیگر از زیارتنامه آن حضرت آمده است:«وَانْ لا يَسْلُبَنا مَعْرِفَتَكُمْ‏؛ ومعرفت و شناخت شما را از من نگيرد»

بدیهی است عبادت با معرفت‏ ارزش دارد لذا در کلام نورانی حضرت رضا عليه السلام در باب زیارت کریمۀ اهل بیت علیه السلام می خوانیم:«هر كس با معرفت‏ او را زيارت‏ كند بهشت براى اوست» از آن جهت که آثار و ثواب زيارت‏ها براى كسى در نظر گرفته شده می شود كه زيارت‏ بامعرفت انجام دهد.

با این تفاسیر می توان گفت پاداش‏ها براى كسى است كه عارف به حقّ‏ آن حضرت باشد و در مسير مكتب آنها حركت كند.[۵۱]لیکن  ما ادّعاى تشيّع را خيلى ساده حساب كرده‏ايم به طورى كه با زيارت‏ ظاهری و بدوت تفکر و اندیشه مى‏خواهيم خود را شيعه بدانيم. البته كسى نمى‏خواهد زيارت را كم ارزش كند ولى شيعه بودن، غير از اين امور متعدّدى مانند: فداكارى، ايثار، معرفت‏، تقوا و … مى‏خواهد.[۵۲]

سخن آخر: (زائران نباید از زیارت حضرت معصومه دست خالی بازگردند)

در خاتمه باید تأکید نمود تأمل در زیارتنامۀ حضرت معصومه سلام الله علیها، مبین  جایگاه رفیع آن حضرت نزد خداوند متعال است به ویژه آنکه  اهمیت بسیاری به زیارت و مقام والای  حضرت داده شده و با مؤکدترین تأکید مقام بسیار والا و مهم حضرت بیان شده است.لذا باید کاری کرد تا زیارت زائران توأم با معرفت باشد تا مردم دسته خالی از زیارت باز نگردند.

بنابراین زائران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در ضمن زيارت‏، با معارف کریمۀ اهل بیت علیه السلام پيوند تازه‏اى برقرار كنند و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند و محتواى سازنده زيارت‏نامه‏ را در وجود خود پياده كنند و با روحيّه‏اى تازه از كنار قبر آن بزرگوار بازگردند. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.