حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ مرداد , ۱۴۰۱ 14 محرم 1444 Thursday, 11 August , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 468 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 2×
زندگی خداگونه
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
شناسه : 2216
2

بسم الله الرحمن الرحیم زندگی خداگونه مقدمه درخشان ترین فیلسوفان دنیا خداباور هستند لذا گرایش به دین در دنیا شیوع پیدا کرده است. حضرت خامنه ای می­فرمایند: پیشرفت همه جانبه تمدن سازی نوین اسلامی است که این تمدن دو بخش دارد: بخش ابزاری و بخش متنی که ما در دوران انقلاب در بخش ابزاری پیشرفت […]

ارسال توسط :
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

زندگی خداگونه

مقدمه

درخشان ترین فیلسوفان دنیا خداباور هستند لذا گرایش به دین در دنیا شیوع پیدا کرده است. حضرت خامنه ای می­فرمایند: پیشرفت همه جانبه تمدن سازی نوین اسلامی است که این تمدن دو بخش دارد: بخش ابزاری و بخش متنی که ما در دوران انقلاب در بخش ابزاری پیشرفت چشمگیری کردیم اما در بخش متنی که اصل قضیه است پیشرفت چشمگیری نیست. اگر ما معتقد به توحید هستیم و ائمه را قبول داریم اگر در عمل معتقد نباشیم سبک زندگی ما غلط است. علامه طباطبائی می­گوید سبک زندگی بستر ساز عبودیت است.

انواع حیات

حیات نباتی حیات حیوانی و حیات انسانی. اگر انسان توحید داشته باشد حیات دیگری به دست می آورد که اختیاری است و حیات طیبه نامیده میشود و همین حیات است که  فرق بین انسان و حیوان را نشان میدهد. مقام معظم رهبری درباره حیات طیبه میفرمایند: حیات طیبه برای یک ملت به مفهوم برخورداری از رفاه رونق مالی و تأمین امنیت پیشرفت علمی عزت سیاسی و استقلال اقتصادی همراه با آراسته شدن به اخلاق الهی تقوا و ایمان به خدا است.

درمان با قرآن

پرهیزگاران واقعی اینگونه اند که داروی بیماری شان را از قرآن طلب میکنند. حضرت علی (ع) میگوید: خدا را خدا را خدا را. درمورد قرآن مراعات کنید. نیاید روزی که غیر شما مسلمانان (کافران) در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند. هدف و نتیجه سب زندگی اسلامی غایت آرامش است. بوعلی سینا میگوید: بزرگترین شادی ها نزد خداست و خدا شادترین موجود در جهان است زیرا بالاترین کمالات و ادراکات را دارد. قرآن میگوید: وقتی میخواهید وارد خانه شوید از در وارد شوید این یعنی اینکه هر کاری راهی دارد و باید از راهش وارد شد. امام جواد میفرماید کسی که راههای ورود را نشناسد راههای خروج او را خسته و ملول میکند. امام رضا میفرماید: کسیکه کار را از راهش جلو رود نمیلغزد و اگر هم لغزید خدا راه خلاص را نشانش میدهد. ناپلئون بناپارت میگوید: اگر مسلمانان به فرامین قرآن عمل کنند دیگر روی ذلت را نخواهند دید و تسلیم ما نخواهند شد مگر اینکه بین قرآن و آنها فاصله ایجاد شود.

راهکارهای جلوگیری از فقر

برای جلوگیری از فقر دو راهکار وجود دارد: یک: ایجاد تغییر در تفکر نیت در ذهن. دوم: تقوا. خدا هیچ چیزی را برای مردم تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان در نفسشان تغییر ایجاد کنند. علامه طباطبایی میگوید: میان تمام حالات انسان و اوضاع خارجی چه خیر و چه شر یک نوع توازن وجود دارد. اگر ما یقین کنیم که خدا به ما عنایت دارد و نگاه مثبت و نیت درست داشته باشیم خدا در اوضاع ما تغییر میدهد و دعا برآورده میشود اگر هم دعا برآورده نشد ناامید نباید شد و شکرگزار بمانید چرا که عطیه و بخشیدن خدا از مال به اندازه نیت ماست.

فکر کردن در مورد گناهان

فکر کردن به گناه انسان را به گناه وامیدارد. بین ذهن و زندگی بیرونی رابطه واقعی وجود دارد. علی علیه السلام میفرماید: زار نزنید برای آن چیزهای کوچکی که برایتان پیش می آید که این شما را در بدبختی بیشتری میکشاند. اظهار فقر و پریشانی انسان را به فقر میکشاند. هیچ چیزی به مومن داده نشده مگر به خاطر حسن ظنش به خدا و به خوش بینی که به خدا دارد.

مال خود را نزد کسی به ودیعه بگذارید تا از آن نگهداری کند و زیادش کند و در صورت نیاز به شما برگرداند این یعنی اینکه مال خود را با صدقه دادن در راه خدا نزد خدا ودیعه بدهید. معامله با خدا پربرکت و سودمند است پس باید بر آن مداومت کرد.

تفعل به خوبی یا بدی زدن یک حق و واقعیت است یعنی اگر خود را شبیه یک آدم حلیم دربیاوریم حلیم خواهیم شد نگاه آدمی در زندگی او تاثیر دارد. فال بد زدن بدی پیش خواهد آورد. فال همان نفس آدمی است آرامش خوشی و ناخوشی مسائلی هستند که به خود شخص بستگی دارد. هرکس بخواهد از دنیا لذت ببرد باید درون خودش را عوض کند. هرانجه انتظارش را میکشی به سرت می آید اگر انتظار زندگی خوب داشته باشید زندگی خوب نصیبتان میشود. قانون اعتقادات میگوید به هر چیزی که اعتقاد داشته باشید به عینیت درخواهد آمد. اندیشه ما میتواند پدیده های زندگی ما را بسازد و جسم را تحت تاثیر قرار دهد. ذهن هرچه را تصور کند به آن میرسد. هرکس از خدا کمک بخواهد همان خدا برایش کافی است و راه را نشانش خواهد داد. دنیای بیرون معلول و نتیجه اندیشه ماست . بدن ما محصول اندیشه ماست یعنی اینکه اندیشه و احساس آدمی در وضع جسمانی او تاثیر فراوان دارد. حضرت علی (ع) میفرماید: ذهن انسان در هنر التیام از هر عامل دیگری قدرتمند تر است و در مواقعی تاثیرش از دارو بیشتر است. میتوان با درست اندیشی هر بیماری و مشکلی را از میان برداشت. آقای دولابی میگوید: خیالات خوب بهتر است از خیالات بد.

راه شقاوت یا سعادت

دو راه در زندگی طبق دین وجود دارد: یک ایجاد تغییر در تفکر اراده و نیت و نفس و ذهن . دو تقوا که راه کلی دین برای سعادت دنیا و اخرت است. ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیر ما بانفسهم: این آیه بیانگر رابطه بین نیت و زندگی واقعی است. میان تمام حالات انسان و اوضاع خارجی چه خیر و چه شر یک نوع تلازم وجود دارد. بین اندیشه و واقعیت رابطه وجود دارد. دین معیار کلی راه و سعادت دنیا و آخرت و سعادت فردی اجتماعی را تقوا میداند که آثاری هم دارد. اولین آثار تقوا خروج از بن بست است. پیامبر میفرماید: هرکس تقوای الهی پیشه کند خداوند او را از بن بست ها خارج کرده و از جایی که گمانش را نمیکند روزی به او میرساند. دومین تاثیر تقوا برکت آسمان و زمین است. سومین اثر تقوا ضمانت خداوند از آثار مکروح به محبوب است. امام صادق (ع) میفرماید: شما را به تقوای الهی سفارش میکنم چونکه خداوند ضمانت کرده است برای کسانیکه تقوا پیشه کنند از آنچه که بدشان می آید و آن را دوست ندارند به سمت چیزی که دوست دارند برسند. چهارمین اثر تقوا سعادت دنیا و آخرت است. پنجمین اثر آن برآورده شدن نیازهاست. ششمین اثر تشخیص مصلحت و حفظ انسان در پرتو تقوا میباشد. بواسطه تقوا حجاب جهل و کوری باطن انسان از بین میرود و انسان حقایق را درک میکند درنتیجه صلاح دنیا و آخرت را راحت میتواند تشخیص دهد.

علم با عمل

انسان علم را باید با عمل از خدا بخواهد چراکه خطای اخلاقی در شناخت انسان از عالم واقع موثر میباشد. بین اعمال نیک و بد انسان در زندگی واقعی رابطه وجود دارد. هیچ گروهی نیست که خدا نعمتی به آنها دهد و آن نعمت از آنها بگیرد جز اینکه گناه کرده باشند. اگر انسان بخواهد به سمت خدا حرکت کند سختی ها و مشکلات شروع خواهد شد.

نکاتی در مورد تقوا

اول اینکه: تقوا امتحان سختی خداست.

دوم: دل کندن مقدمه رسیدن است.

سوم: شیطان در کمین رهروان راه حق است.

چهارم: بین پاداش مومن و کافر تفاوت وجود دارد. این یعنی اینکه برای انسان مومن جزای شر در این دنیا داده میشود و جزای خیر در آن دنیا داده خواهد شد.

پنجم: جزای هر کاری داده خواهد شد. کسی که بهره دنیا را بخواهد فقط بهره دنیا را به او میدهیم. خداوند به پیامبر میفرماید: ای رسول خدا مال زیاد و فرزند زیاد کفار تو را به تعجب واندارد چراکه خدا اراده کرده است آنها را به واسطه همین اموال و فرزندان عذاب کند.

حضرت علی (ع) میگوید: برای خداوند بین مخلوقاتش دو نوع جزا وجود دارد. یک: ثواب به خاطر فقر. دو : عقاب بخاطر فقر. دو مدل فقر وجود دارد. فقر اختیاری: علامت فقر وقتی که برای ثواب باشد تا درجه اش بالا رود فقر اختیاری است که در آن حسن خلق به وجود می آید اطاعت بیشتر میشود شکایت وجود ندارد و شکر خدا را به جا می آورد . دو: فقر عقوبتی: فقری که سوء خلق و بداخلاقی می آورد. فرد عصیان می کند شکایت می کند و از قضا و قدر راضی نیست.

از علامت های تقوا صدق حدیث (راستگویی) و ادای امانت است که صدق حدیث راس دین و قوی ترین ایمان است. اگر راستگو باشی به مقام ابرار میرسی و وارد بهشت میشوی اگر دورغگو باشی به مقام فاجر میرسی و وارد جهنم میشوی. تمام ناپاکی ها در خانه ای گذاشته شده و کلید آن خانه دروغ گفتن است که دروغگویی و وعده و وعید به دروغ دادن از شراب خواری رباخواری و زنا بدتر است. معیار و اساس دین صدق الحدیث است که صدق الحدیث جز با مال حلال و روزی حلال به دست نمی آید. قرآن میفرماید: انسان مطلقاَ به مقام ابرار نمیرسد مگر آنکه از آن مالی که محبوبش هست انفاق کند. پیامبر میفرماید: هر امتی گوساله سامری دارد که آن را میپرستد امت من هم یک گوساله سامری را میپرستد که آن درهم و دینار است.

اگر انسان در آن مالی که خدا به او داده مالکیتی نبیند و آن را انفاق کند و این از حقایق عبودیت است و اولین درجه تقواست و موجب صدق میشود. درواقع انفاق یکی از مصداق تقواست به گونه ای اساس تقواست. انفاق چندین آثار دارد. یک احساس ثروت و تمکن چراکه بخشش مال کسانی است که دارایی و تمکن دارند. دو احساس کرامت. وقتی انفاق کنی کریم می شوی و قدر خوبی دیگران را بیشتر میدانی درنتیجه قدردان خدا خواهی شد. سه احساس خیرخواهی و دلسوزی. احساس رحمت و رحیم بودن میکنی و نیاز دیگران را درک میکنی و درصدد برطرف کردن نیاز دیگران میشوی. چهار: احساس قدرت. حضرت علی (ع) میفرماید: کسی که احساس قدرت کند شهوتش کم میشود. پنج: احساس لذا و خوشی. نیاز دیگران را برطرف کنی احساس شادی خواهی کرد. شش احساس نزدیکی به خدا و خوبیها. هفت: تمرین دل کندن از مال و دیدن دیگران.

شرایط انفاق. یک: از مالی که دوست دارید انفاق کنید نه از آن مالی که رغبتی به آن ندارد. هدف از انفاق برطرف کردن نیاز دیگران و تهذیب نفس است. دو: از مال حلال و در راه حلال انفاق کنید. پیامبر میفرماید: عبادت ده جز دارد که نه جز آن در مال و طلب حلال است. حضرت علی میفرماید: کسیکه میخواهد عقل متعارف به دست آورد باید اصول و فضول دین را بشناسد که اساس و اصل دین انفاق از درآمد حلال است. سه: انفاق احترام آمیز باشد نه ترحم آمیز. چهار: انفاق چه در تنگدستی و چه در دارایی صورت گیرد. پنج: انسان خود را در انفاق کردن مالک نبیند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.