حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۴ آبان , ۱۴۰۳ 3 جماد أول 1446 Monday, 4 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابواسحاق کندی
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
شناسه : 1960
15

کندی؛ ابو یعقوب بن اسحاق کندی(حدود۲۶۰_۱۸۵ هـ ق) وی اشراف زاده­ای عرب بود که از حکومت مأمون تا متوکّل عباسی را درک نمود و به جهت تمکّن مالی و نفوذ در دربار خلافت، با به خدمت گرفتن مترجمان معروف، نظارت بر ترجمه­ی متون علمی به عربی و اصلاح و تصحیح آن­ها، نقشی مهم در نهضت […]

ارسال توسط :
پ
پ

کندی؛ ابو یعقوب بن اسحاق کندی(حدود۲۶۰_۱۸۵ هـ ق)

وی اشراف زاده­ای عرب بود که از حکومت مأمون تا متوکّل عباسی را درک نمود و به جهت تمکّن مالی و نفوذ در دربار خلافت، با به خدمت گرفتن مترجمان معروف، نظارت بر ترجمه­ی متون علمی به عربی و اصلاح و تصحیح آن­ها، نقشی مهم در نهضت ترجمه داشت. از مهمترین ویژگی­های شخصیتی وی می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

_نخستین فیلیسوف مسلمان

کندی که به فیلسوف عرب معروف است، مخستین فرد مسلمانی است که به شهادت تاریخ، در دوران ترجمه، علاوه بر تکرار، تلخیص، تفسیر و شرح آراء فیلسوفان یونانی، خود نیز به تفکّر عقلی و فلسفه ورزی پرداخت و با تألیف نخستین آثار مستقل فلسفی در جهان اسلام، در جمت ارائه دیدگاه­های فلسفی درباب هستی تلاش نمود. به علاوه، وی که به زبان و ادبیات عرب تسلّط داشت، با جعل اصطلاحات فلسفی به زبان عربی و نگارش اوّلین قاموس فلسفی عربی با عنوان«رساله فی حدود الاشیاء و رسومها»، در جهت تومی سازی افکار فلسفی نیز گام برداشت.

_ جامعیت علمی

کندی نه تنها در فلسفه­ی اسلامی، بلکه در علوم مختلف مانند منطق، هندسه، حساب، موسیقی، طب، نجوم، فلکیات، احکام، سیاست، نفس و….، از پیشگامان دانشمندان مسلمان و حتی از بزرگترین دانشمندان عصر خویش به شمار می­آمد و از این جهت، دانشمند ذوالفنون لقب گرفته است.

_ پیشگام در آشتی دین و فلسفه

از اوّلین و مهمترین دغدغه­های فیلسوفان مسلمان که در واقع، نخست، متکلّم و عالم دین بودند، دفاع از عقاید دینی، نشان دادن سازگاری و هماهنگی بین عقل و وحی و نفی تنافی بین فلسفه و دین بوده است. کندی، نه عنوان نخستین فیلسوف اسلامی، در این زمینه نیز پیشگام بوده و در جهت نگارش فلسفه یونانی هماهنگ با دین اسلام، بسیار تلاش نموده است. وی با تقسیم علوم به دو دسته­ی الهی و انسانی، علوم الهی یا وحیانی را مختص نبی و علوم انسانی یا عقلانی را به سایر انسان­ها مربوط می­داند و بیان می­کند که هرچند بین این دو دسته علوم، تمایز وجود دارد اما تنافی و تضاد نیست.

_ زمینه ساز ظهور فلسفه­ی اسلامی

با وجود اهمیت بسیار کندی از جهت شروع فلسفه ورزی و هستی شناسی عقلانی در میان مسلمین، اما وی آراء بدیع چندانی که موجب تأسیس مکتب فلسفی جدید در عرض مکاتب فلسفی یونانی شود، ارائه نداده است. و از این حیث، وی مؤسّس فلسفه­ی اسلامی شناخته نمی­شود بلکه زمینه ساز ظهور فلسفه­ی اسلامی به شمار می­آید و تلاش­های وی، راه را برای فلاسفه­ی بزرگ مسلمان همچون فارابی، ابن سینا و…. هموار نمود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.