حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابعاد اجتماعی ایمان (۵)
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
شناسه : 2019
9

یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندی‌های اجتماعی است. در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی‌‌ نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم می‌شوند: مومنان و متدینان کافران و مشرکان منافقان ▪️قرآن در توصیف دسته اول می‌فرماید:این کتاب، هدایت است برای متقین، […]

ارسال توسط : نویسنده : استاد یزدان پناه منبع : موسسه باقرین علیهم السلام
پ
پ

یکی از مباحث مهم در ساحت اجتماعی دین، دسته بندی‌های اجتماعی است.

در آیات ابتدایی سوره بقره، که شش ماه پس از هجرت و تشکیل جامعه اسلامی‌‌ نازل شده است، افراد جامعه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

مومنان و متدینان

کافران و مشرکان
منافقان

▪️قرآن در توصیف دسته اول می‌فرماید:
این کتاب، هدایت است برای متقین، آنانی که ایمان به غیب دارند و نماز را اقامه می‌کنند و اهل زکاتند و از آنچه روزیشان کرده‌ایم، انفاق می‌کنند.خداوند سبحان نیز هدایت خود را به آنها ارزانی می‌دارد.

▪️در مقابل این طبقه، دسته دوم قرار دارند که قرآن آنها را چنین توصیف می‌کند:

اگر آن‌ها را انذار دهی یا ندهی، ایمان نمی‌آورند زیرا بر دل‌ها و گوش‌هایشان مهر خورده شده و برچشم‌هایشان پرده افتاده و برایشان عذاب عظیم است.

▪️امادسته سوم که قرآن کریم بر آن‌ها تاکید بسیار دارد، منافقان هستند. این دسته، با اینکه ظاهراً مومن هستند اما در باطن کافرند؛ در صحنه اجتماعی در جبهه مسلمانان و مومنان هستند اما در عمل، در امورات دین، رخنه ایجاد می‌کنند. گاهی در جنگ به نفع دشمن رفتار می‌کنند، گاه جاسوسی می‌کنند، گاه نفوذ می‌کنند و به مومنان نسبت افراطی و غیر عاقل و … می‌دهند.

معیار واضح شناخت منافقین، زیر سوال بردن بینات دین از قبیل نماز، روزه، حجاب، استکبار ستیزی، ایستادگی در برابر ظلم است.

باید توجه داشت که اساس این دسته بندی‌ها همان مساله ایمان و کفر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.