بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه جلسات تفسیر انفسی قرآن
استاد سوری
جلسه ١
کتاب سر حکمت استاد امامی
انسان، محصول کارخانه هستی است.
هر محصول کاتالوگ دارد که دو بخش دارد: توضیح محصول و نحوه استفاده صحیح
جمادات و نباتات و حیوانات انسان و ملائکه و شیاطین محصول این کارخانهاند.
هیچ وقت انسان بدون کتاب نبوده است.
تنها دین نزد خداوند اسلام است با تنزلهای مختلف.
پیامبر صلی الله دین خود را اسلام نامید چون حقیقت دین را به نمایش گذاشت. اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حقیقت انسان یک موجود چند وجهی است: بدن که افعال را انجام میدهد، مثال داریم که در آنجا خلق و ملکات استقرار می یابد و یک جنبه عقلانی داریم که باورها و عقاید در آنجا استقرار پیدا می کند. قلب و سر و خفی و اخفا و روح
نکته ۱) قرآن به پیامبر صلی الله نازل شده و پیامبر ص کاملترین بوده و هر چه که لازم بوده بر ایشان وارد شده. محوریت و اساس با عقاید است.
قرآن هم باید ساحت افعال را معرفی کند هم ساحت خلق و خو و ملکات نفسانی را و هم ساحت باورها و عقاید را خوب معرفی کند
شریعت دو معنا دارد: اعم دین و احکام شرعی
قرآن با بیان خلق خوب مثل صبر و غیره میخواهد بدن مثالی ما را اصلاح کند. بدن مثالی ما (همان که در خواب وجود دارد) بر اثر خلق و خوی درونی ما شکل می گیرد.
ما واجب و حرام اخلاقی داریم
نکته ۲) انسان حداقل سه ساحت دارد و قرآن هم حداقل این سه ساحت را دارد نکته ۳) این همه داستان در قرآن چیه؟ ریشه تفسیر انفسی در روایات است، در ظاهر از محی الدین عربی.
موضوع علم فقه چیه؟ افعال اختیاری انسان که به ساحت بدن می پردازد. وظیفه عالم اخلاقی هم به ساحت مثال انسان میپردازد.
تفسیر انفسی وظیفه حکیمان و عارفان است.
سرگذشت انبیا سرنوشت ماست که تفسیر انفسی این مطلب را برای ما روشن می کند.
ثبت دیدگاه