حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۷ آذر , ۱۴۰۳ 26 جماد أول 1446 Wednesday, 27 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
ابعاد اجتماعی اسلام
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰:۰۸
شناسه : 1958
18

اسلام حريتى به بشر داده كه قابل قياس با حريت تمدن عصر حاضر نيست و آن آزادى از هر قيد و بند، جز عبوديت براى خداى سبحان است و اين هر چند در یک كلمه” حريت” خلاصه مى‏ شود ولى معنايى وسيع دارد که آيا آزادى واقعى آن است كه اسلام آورده، يا بى بند […]

ارسال توسط : نویسنده : سید یداله یزدان پناه
پ
پ

اسلام حريتى به بشر داده كه قابل قياس با حريت تمدن عصر حاضر نيست و آن آزادى از هر قيد و بند، جز عبوديت براى خداى سبحان است و اين هر چند در یک كلمه” حريت” خلاصه مى‏ شود ولى معنايى وسيع دارد که

آيا آزادى واقعى آن است كه اسلام آورده، يا بى بند و بارى است كه تمدن حاضر آورده⁉️

پس احكام اسلام هر چند كه حكم است و حكم، محدوديت است، ولى در حقيقت تمرين آزاد شدن از قيود ننگين حيوانی است.

گویا اسلام بشر را در بهره‏ گيرى از رزق طيب، مزاياى زندگى و مباحات، آزاد گذاشته، اما اين شرط را هم كرده كه در همان طيبات افراط و يا تفريط نكنند و فرموده:

قلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ …

عجیب آن است كه بعضى مفسرين خواسته‏ اند اثبات كنند كه در اسلام، عقيده آزاد است، و استدلال كرده‏ اند به آيه شريفه:

لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ

در حالیکه توحيد اساس تمامى احكام اسلام است؛ چطور ممكن است كه:

اسلام آزادى در عقيده را تشريع كرده باشد؟
و اگر آيه بالا بخواهد چنين چيزى را تشريع كند آيا تناقض صريح نخواهد بود؟

قطعا تناقض است و آزادى در عقيده در اسلام مثل اين است كه دنياى متمدن امروز قوانين تشريع بكند و آن گاه در آخر اين يك قانون را هم اضافه كند كه:

مردم در عمل به اين قوانين آزادند.

ترجمه الميزان، ج‏۴، ص: ۱۸۴

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.