حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ 22 جماد أول 1446 Saturday, 23 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
گوهر دین و دین داری
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
شناسه : 1683
15

«گوهر دين و دينداري» مسأله‌اي فلسفي – كلامي است كه بستر آن مغـرب و زمـان رويـش آن رنسـانس مـي باشـد. دو نظريـه «تجربـه دينـي » و «حكمت خالده»  از ديدگاههاي مطرح در اين زمينه‌اند.  در نگرش اول گوهر دين، تجربه‌اي است كه سبب مـي‌شـود، فاعـل آ ن تجربـه، دينـدار تلقـي گردد و صدف مجموعه عقايد […]

ارسال توسط : نویسنده : محمد مهدی گرجیان زهرا شریف
پ
پ

«گوهر دين و دينداري» مسأله‌اي فلسفي – كلامي است كه بستر آن مغـرب و زمـان رويـش آن رنسـانس مـي باشـد. دو نظريـه «تجربـه دينـي » و «حكمت خالده»  از ديدگاههاي مطرح در اين زمينه‌اند.  در نگرش اول گوهر دين، تجربه‌اي است كه سبب مـي‌شـود، فاعـل آ ن تجربـه، دينـدار تلقـي گردد و صدف مجموعه عقايد خواهد بود كه با وصول به گوهر از آن استغناء حاصل مي‌شود و در نظريه دوم، دينْ داراي دو سـاحت ظـاهري و بـاطني است و سطح باطني آن توحيدي است كه به صورت حكمت خالده در درون انسان تجلي نموده و صدف نيز سنتهايي هستند كه رهنمـون بـه سـوي گوهرند. در عرفان اسلامي، دين حقيقتي واحد است كه داراي تجليات سه‌گانه ظاهري، باطني و بطن الباطني مي­باشد؛ لايه بـاطني وحـدت شخصـيه و گوهر دين است و جلوه‌هاي ظاهري، اگر چه به عنوان صدف مطرح مي‌شوند، اما رقيقـه همـان حقيقـت بـاطني اسـت، پـس هـيچ گـاه قابـل زوال نخواهند بود. دينداري نيز حقيقتي سه لايه است كه گوهر آن، شهود حق اليقينـيِ توحيـد عرفـاني اسـت؛ بنـابراين گـوهر ديـن ودينـداري بايكـديگر متناظرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.