اهمّ دیدگاههاى معرفتشناسى ارسطو عبارتند از: (۱۷)
۱-امکان معرفت:شواهد و قرائن فراوانى در آثار معلّم اول به چشم مىخورد که همه نشان دهنده ارزشمندى معرفت است.ارسطو با ردّ شکاکیت و سوفسطائىگرى، فردى واقعگرا تلقى مىشود.منطق(ارگانون یا ارغنون)که شاهکار بزرگ ارسطو است.ناظر به عالم خارج است. (۱۸) مقولات دهگانه ارسطویى مربوط به ساختمان ذهن آن گونه که کانت تصویر مىکرد، نیست.برهان حرکت که به منظور اثبات محرک اول اقامه شد، شاهد دیگرى بر امکان شناخت حرکت و محرک است. (۱۹) همچنین نفسشناسى او پیشفرض امکان معرفت عالم خارج را به همراه دارد.
۲-متعلق معرفت امر کلى است:ارسطو هر چند شدیدا نظریه مثل را انکار کرد، ولى از این جهت با افلاطون اشتراک نظر دارد که هر دو فیلسوف، متعلّق معرفت را کلى مىدانند.کلى در ضمن افراد جزئى وجود دارد و از جهت اشتراک افراد به دست مىآید. (۲۰)
معرفت در باب تصورات، نشان دهنده طبقهبندى جن سو فصلى است و در تصدیقات، همیشه ذهن از کلى به جزئى سیر مىکند.سلسله صاعد قضایا به اصول اولیه«شهودیات»منتهى مىشود.بدیهیات چه به معناى امر بىنیاز از دلیل و چه به معناى امر مستحیل الاستدلال یا به هر دو معنى، از طریق نوعى«استقراء شهودى»(در برابر استقراء عددى)قابل حصول است.بدیهیات خود دو دستهاند؛و محسوسات از جمله بدیهیات ثانوى است.از این رو اساسا حسّ نزد ارسطو مقامى ارجمند دارد، تا بدان حد که بعضى او را تجربه گرا خوانده اند.
۳-عقل، معرفت و عقیده:«عقل»یعنى مجموعه بدیهیاتى که بشر واجد آنهاست، مثل اصل استحاله اجتماع نقیضین و دانشهاى دیگرى که بدون ارتکاب خطاى منطقى از بدیهیات به دست آیند«معرفت»نام دارند و بقیّه دانشها «عقیده»است.پس گزارههایى که ذهن بشر را اشغال کردهاند، سه دستهاند:گزارههاى بدیهى یا عقل یا شهود، گزارههاى مبتنى بر بدیهى یا معرفت، و گزارههاى غیر مبتنى بر بدیهى یا عقیده.عقیده سودى براى فرد و جامعه ندارد و ما تنها از معرفت منتفع مىشویم.وظیفه و نقش منطق تفکیک معرفت از عقیده است.
۴-معرفت و باور صادق:اگر انسان حدس بزند که على در اطاق است و اتفاقا هم چنین باشد، این رأى صادق یا حدس صائب (۲۱) است.معرفت افزون بر آن مشروط به ارائه دلیل است.لذا «معرفت رأى صادق مدلّل»مىباشد.نتیجه آنکه على رغم وجود افتراق و اشتراک میان افلاطون و ارسطو، هر دو مسائل عمده معرفتشناسى را مطرح کرده و نقش حسّاس آن را به ویژه در مسائل هستىشنایس به وضوح نشان دادهاند.
اهمّ دیدگاههاى معرفتشناسى ارسطو عبارتند از: (۱۷)۱-امکان معرفت:شواهد و قرائن فراوانى در آثار معلّم اول به چشم مىخورد که همه نشان دهنده ارزشمندى معرفت است.ارسطو با ردّ شکاکیت و سوفسطائىگرى، فردى واقعگرا تلقى مىشود.منطق(ارگانون یا ارغنون)که شاهکار بزرگ ارسطو است.ناظر به عالم خارج است. (۱۸) مقولات دهگانه ارسطویى مربوط به ساختمان ذهن آن گونه که […]
ثبت دیدگاه