نکاتی درباره شؤون انسان کامل
- مدد الهي و فيض خداوندي از مجراي انسان کامل به همة موجودات ساري و جاري است و بقا و استمرار عالم به واسطة انسان کامل است.
- نسبت انسان کامل با موجودات عالم در دو مرحله است: يکي در مرحلة اندماج که حقايق همة موجودات در ذات انسان کامل مندک و مندمج هستند و ديگري در مرحلة انبساط و سريان که روح و جسم انسان کامل، همة عالم را تا پايان عالم مادّه فراگرفته و در همه سريان دارد.
- عرفا عين ثابت اسم جامع الله را حقيقت اصلي و باطني رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم ميدانند و از آن با عنوان «حقيقت محمديه» ياد مينمايند که در هر عصر و زماني به گونهاي خاص از پيامبران الهي ظهور کرده است تا آنکه به نحو کامل در شخص پيامبر اکرمˆ تجلي يافته است.
- «ولايت» و «نبوت» و «رسالت» از مقامات طولي در انسان کامل است که ولايت باطن نبوت و رسالت، و نبوت باطن رسالت است.
- مراد عرفا از برتري ولايت بر نبوت و رسالت، برتري مقام ولايي يک نبي از مقام نبوتي و رسالتي خود اوست، نه آنکه ولي از اولياي غيرنبي بر نبي عصر خود برتري داشته باشد.
- نبوت تشريعي با آمدن رسولاللهˆ منقطع شده است اما نبوت ابنايي از طريق ولايت ادامه دارد.
- از ديدگاه ابن عربي خاتم اوليا بر سه گونه است، «خاتم اولياي مطلقه» ک متعلق به حضرت عيسي علیه السلام است و «خاتم اولياي خاصة کليه» که از آنِ حضرت حجت بن الحسن العسکري علیهما السلام است و «خاتم اولياي خاصة جزئيه» که متعلق به خود اوست.
ثبت دیدگاه