مزاج اعدل
عالی ترین کشف ها و مشاهده های عرفانی از نظر عارفان از آن چه کسی است؟
بالاترین مقام های کشفی و سلوکی یعنی «کشف تام یا اتم» به رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اختصاص دارد.
زیرا پیوند وثیقی میان مراتب طهارت و مراتب و درجات کشف وجود دارد.
هرچه جان انسان پاک تر و دور از کدورت های دنیوی و ظلمانی باشد، کشف منزه تر از انحراف ها خواهد بود.
همانگونه که در بحثهای طب سنتی، بدن دارای مزاج است، عارفان، ساحت معنوی انسان را مرکب از اموری می دانند که به آن، مزاج معنوی و روحانی میگویند.
روح انسان بنابر ترکیب ویژگی های فطری(بدو تولد) و اکتسابی (اعمال خود)، چنین مزاجی می یابد.
هر چه اعتدال و استقامت در ترکیب این مزاج بیشتر باشد، مکاشفه ها و شهود های انسان شفاف تر خواهد بود.
این که در احادیث ما وارد شده در هر انسان ترکیبی از جنود عقل و جهل یعنی ملکات روحانی و ملکات نفسانی وجود دارد، شاید تفسیری از همین عنوان مزاج روحانی باشد.
در برخی از انسان های برگزیده، تنها جنود عقل هستند که ترکیب مزاجی را تشکیل میدهند و در جان آنها از جنود جهل، خبری نیست. این چنین مزاجی مزاج اعدل خواهد بود.
اهل معرفت بر این باورند که با تشکیل مزاج اعدل، هر شهودی که برای این جان پاک رخ میدهد حق صُراح و کشفتام خواهد بود؛ به دلیل آنکه طهارت نوعی نیروی فرقان در انسان ایجاد می کند و می توان با بهره مندی از نور آن از برتری توهم ها و خیال های صرف در امان ماند.
هرچه مزاج روحانی انسان به مزاج اعتدالی نزدیکتر باشد مکاشفه های وی صحیح تر می گردد.
ثبت دیدگاه