حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
منابع حکمت متعالیه
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰:۰۳
شناسه : 1981
9

ملاصدرا، به سرمایه‌ی عظیم از منابع و آثار علوم دینی و اسلامی، دسترسی داشته و از آن‌ها در شکل دهی مکتب فلسفی‌اش بهره برده است. از جمله منابع حکمت متعالیه عبارتند از: ۱٫ دین اسلام: صدرا که خود فقیه و مفسّری آشنا به منابع دین و قرآن و سنت است، فلسفه‌اش را با معارف دین […]

ارسال توسط :
پ
پ

ملاصدرا، به سرمایه‌ی عظیم از منابع و آثار علوم دینی و اسلامی، دسترسی داشته و از آن‌ها در شکل دهی مکتب فلسفی‌اش بهره برده است. از جمله منابع حکمت متعالیه عبارتند از:

۱٫ دین اسلام: صدرا که خود فقیه و مفسّری آشنا به منابع دین و قرآن و سنت است، فلسفه‌اش را با معارف دین می‌آمیزد و در این راستا ،از روایات و احادیث ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز بسیار متأثّر است.

۲٫ فلسفه مشاء: فلسفه‌ی پایه‌ی صدراست و بسیاری از مباحث خود را ابتدا بر ممشای قوم یعنی بر اساس نظر مشاء بیان نموده است و به تدریج، به رأی خود می‌رسد.

۳٫ فلسفه‌ اشراق: حکمت متعالیه در روش و محتوا، بسیار متأثّر از فلسفه‌ی اشراقی است.

۴٫کلام: هرچند مواجهه‌ی صدرا با متکلّمین اغلب بصورت نقد و ردّ است، اما می‌توان گفت از نقد مباحث کلامی نیز در راستای بیان آراء فلسفی خود بهره برده است.

۵٫ عرفان: صدرالمتألّهین، سرمایه‌ی گرانقدر عرفان نظری را که به طور رسمی در قرن هفتم هجری و با تلاش‌های محی الدین ابن عربی شکل گرفته است، در اختیار دارد و به حق، از این سرمایه به خوبی در روش و محتوای مکتب فلسفی‌اش استفاده می‌کند.

۶٫ شهودات شخصی: صدرا در روش خاص اشراقی خود، از کشف و شهودات خویش نیز، بسیار الهام گرفته و البته مشهودات خود را فلسفی نموده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.