حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 469 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 11 تعداد دیدگاهها : 2×
عاقبت بخیری در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
شناسه : 1583
15

در فرازى از زيارت‏ حضرت معصومه‏ عليها السلام می خوانیم:«اللّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لي بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما أَنَا فيهِ؛پروردگارا من از تو درخواست مى‏كنم كه عاقبت مرا به سعادت ختم كنى و ايمانى را كه اكنون دارم از من سلب نكنى». يعنى من دوام ملك و بقاء حكومت و زندگى ماديم را از […]

ارسال توسط :
پ
پ

در فرازى از زيارت‏ حضرت معصومه‏ عليها السلام می خوانیم:«اللّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لي بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما أَنَا فيهِ؛پروردگارا من از تو درخواست مى‏كنم كه عاقبت مرا به سعادت ختم كنى و ايمانى را كه اكنون دارم از من سلب نكنى». يعنى من دوام ملك و بقاء حكومت و زندگى ماديم را از تو تقاضا نمى‏كنم كه اينها همه فانيند و فقط دورنماى دل انگيزى دارند، بلكه از تو مى‏خواهم كه عاقبت‏ و پايان كارم به خير باشد، و با ايمان‏ و تسليم و براى تو جان دهم، و در صف صالحان و شايستگان قرار گيرم.

مسأله عاقبت به خيرى بسيار مهم است، چرا كه گاهى انسان يك عمر در مسير حق است امّا با يك حادثه منحرف مى‏شود و يا بر عكس ابتدا بر باطل بوده است ولى پايانش به سعادت ختم مى‏شود، مثل حرّبن يزيد رياحى كه امام حسين عليه السلام درباره او مى‏فرمايد: «بأبى أنت و أمى‏؛ پدر و مادرم فداى تو باد» كه اين جمله را درباره ديگران نفرمود. به هر حال ما از عاقبت خود خبر نداريم، و همه طالب حسن عاقبت هستیم.

از این رهگذر باید دانست اصلاح زبان مقدّمه اصلاح قلب، و اصلاح قلب مقدّمه استقامت در ايمان است.لذا كسانى كه خواهان عاقبت‏ به خيرى هستند و مى‏خواهند به هنگام سفر به جهان آخرت با ايمان‏ بميرند، بايد زبان خويش را كنترل و اصلاح كنند. سخن اضافه نگويند، غيبت نكنند، به ديگران تهمت نزنند، شايعه‏سازى نكنند، به پخش شايعات كمك ننمايند، چيزى را بيشتر يا كمتر از آنچه كه هست منعكس نكنند، سخن‏چينى نكنند، و خلاصه از تمام گناهان زبان اجتناب ورزند. چرا كه زبان، آتش بپا مى‏كند، همان‏گونه كه مى‏تواند آتش را خاموش كند.خلاصه اين كه زبان در سعادت و شقاوت انسان نقش بسيار بزرگى دارد. اگر زبان، عادت بر صداقت و راستگويى كند انسان را سعادتمند مى‏نمايد.

بر این اساس از فراز نورانی زیارت حضرت معصومه سلام الله اینچنین استفاده مى‏شود كه عاقبت‏ ظلم و ستم فنا و نابودى است، اما سرانجام ايمان‏ و تقوا نجات و رهايى است. لذا  بهشتيان كسانى‏اند كه تا پايان عمر، قداست و پاكى و تقوا را حفظ مى‏كنند و كرامت انسانى به چيزى نيالوده‏اند و خدا را در حالى ملاقات كرده‏اند كه نور ايمان‏ و اعمال صالح وجودشان را احاطه كرده بود. اين تعبير، تأكيدى است بر موضوع حسن عاقبت‏ و اين كه همه چيز در گرو پايان كار یعنی ایمان به خداست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.