حدیث روز
امام علی (علیه السلام) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۱ 17 محرم 1444 Sunday, 14 August , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 468 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 2×
مقام جمعی انسان کامل
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
شناسه : 1372
3

با استفاده از مباني عرفاني در تبيين جامعيت انسان مي‌توان ارائه داد، آن است كه انسان كامل مظهر اسم جامع «الله» است و همچنان‌كه اين اسم داراي جامعيت كامل نسبت به جميع اسمای الهیه است، مظهر او نيز اين‌چنين خواهد بود؛ چرا كه در سلسله بحث‌هاي مربوط به تعين دوم گفته شد: دو امر عمده در تعين دوم مي‌گذرد؛ يكي چينش […]

ارسال توسط : نویسنده : استاد حجة الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد
پ
پ

با استفاده از مباني عرفاني در تبيين جامعيت انسان مي‌توان ارائه داد، آن است كه انسان كامل مظهر اسم جامع «الله» است و همچنان‌كه اين اسم داراي جامعيت كامل نسبت به جميع اسمای الهیه است، مظهر او نيز اين‌چنين خواهد بود؛ چرا كه در سلسله بحث‌هاي مربوط به تعين دوم گفته شد: دو امر عمده در تعين دوم مي‌گذرد؛ يكي چينش اسم‌ها كه از اسم الله شروع مي‌شود و سپس به امهات اسماء و براساس تناکح اسمایی، نام‌هاي خدا تا بي‌نهايت پيش مي‌رود و ديگري چينش اعيان ثابته كه مظاهر اسم‌ها بوده و از مظهر و عين ثابت اسم ‌الله آغاز و به‌ترتيب تا بي‌نهايت پيش مي‌رود. در اين ساختار، انسان كامل همان مظهر و عين ثابت اسم جامع «الله» است.

مطابق اين تحليل، انسانْ صاحب مقام جمعي است و به تعبير عرفا، انسان «حق‌ّ خلق» است؛ زيرا هم جهت خلقي دارد و هم تا صقع ربوبي و اتحاد با اسم جامع «الله» پيش رفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.